Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle finanssipalveluita tarjoavalle yritykselle. Tutkimuksessa selvitettiin, milloin uudet yritykset kokevat vakuutukset tarpeelliseksi ja miksi ajankohdat vaihtelevat yritysten välillä. Tutkimukset tavoitteena oli kerätä tietoa, jolla yritysvakuutusten myyntiprosessia voitaisiin muokata paremmin vastaamaan aloittavien yritysten tarpeita. Tutkimuksen teoriaosuus käsitteli yritysvakuuttamista, uuden yrityksen alkuvaiheen haasteita sekä ostokäyttäytymistä liittyen yritysvakuutusten hankintaan. Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin yhdistäen määrällistä- ja laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea vakuutusmyyjää ja aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Yrittäjille puolestaan kohdistettiin Google Forms- kyselylomake, johon saatiin yhteensä 41 vastausta useilta toimialoilta.
Aloittavien yrittäjien ajatuksia liittyen vakuutusten hankintaan ei ole aiemmin tutkittu laajasti. Tuloksista kävi ilmi, että enemmistö yrittäjistä tarvitsee vakuutuksia riskienhallinnan tueksi. Tulokset osoittivat, että vakuutusten hankinnan ajoitus määräytyy pitkälti yrityksen toimialan mukaan. Korkeamman riskin toimialoilla – kuten rakennusalalla – vakuutukset hankitaan lähtökohtaisesti pian yritystoiminnan alettua. Matalamman riskin toimialoilla – kuten palvelutoimialoilla – vakuutusten hankinta ei ollut ajankohtaista heti yrityksen toiminnan alettua; näissä yrittäjien vakuutustarpeet olivat ajankohtaisia vasta kuukausien päästä yritystoiminnan alkamisesta. Vakuutusmyyjien haastattelut vahvistivat paljolti edellä mainittuja asioita. Haastateltavat kertoivat, että tarkemmin säännellyillä aloilla, kuten rakennus- ja kuljetusaloilla, yrittäjät vastaavat vakuutusyhtiön yhteydenottoihin aktiivisemmin yrityksen perustamisen jälkeen. Tämä selittynee sillä, että kyseisillä toimialoilla vaaditaan myös vapaaehtoisia vakuutuksia lakisääteisten vakuutusten lisäksi, millä on vaikutusta haluun hankkia vakuutukset nopeammin.
Yksi tutkimuskysymyksistä oli selvittää syitä, mitkä hidastavat vakuutusten hankintaprosessia yritystoiminnan alussa. Tutkimustuloksista ilmeni, että taloudellinen tilanne, vakuutustarpeen epäselvyys ja muiden prioriteettien painottuminen hidasti yritystoiminnan alussa vakuutusten hankintaa. Yrityksen perustamiseen kuuluu useita kriittisiä vaiheita (Suomen Uusyrityskeskus, 2022, 4–5), jotka vievät aloittavan yrittäjän huomion. Yritystoiminnan alkuvaiheessa rahaa kuluu paljon (Sekki & Niemi, 2016, luku 30), ja yrittäjän täytyy hoitaa lakisääteiset velvoitteet sekä etsiä yritystoiminnan käynnistämisessä tarvittavat kumppanit, kuten tilitoimisto ja pankki. Vakuutusten hankinta saattaa jäädä toissijaiseksi tai kokonaan tekemättä. Tutkimustulosten pohjalta yritykset toivovat kustannustehokkaita ja selkeitä vakuutusratkaisuja, joissa on huomioitu toimialan tarpeet. Yrittäjien mukaan vakuutusmyyjän antamalla tiedolla on ollut vaikutusta heidän ostopäätökseensä, mikä korostaa ammattitaitoisten vakuutusmyyjien tarvetta. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että yrittäjät toivovat vakuutusyhtiöltä yhteydenottoa vakuutuksista viikon tai maksimissaan kuukauden kuluttua yrityksen rekisteröinnistä. Tässä kuitenkin tulee huomioida yrityksen toimiala ja sen vaatimat sääntelyt. Enemmistö yrittäjistä toivoo saavansa yhteydenoton puhelinsoitolla tai sähköpostilla.