Kirjakaupan tuote-esillepanot ja niiden vaikutus asiakkaaseen

TEKSTI | Ida-Maria Turunen ja Timo Malin
Artikkelin pysyvä osoite http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231213154001

Kirjakaupassa tehdään monenlaisia tuote-esillepanoja riippuen esimerkiksi vuodenajasta tai meneillään olevasta sesongista. Kirjaesillepanot koostuvat yleensä mielenkiintoisista ja paljon odotetuista uutuuksista. Uutuuskirjojen lisäksi esillepanoissa nostetaan esille muun muassa tämänhetkiseen maailmantilanteeseen liittyviä tai sosiaalisessa mediassa puhuttavia kirjoja. Sesongin mukaan rakennettavia tuote-esillepanoja ovat muun muassa loppukesään ja alkusyksyyn ajoittuva koulunalkuteema, jolloin esillepanot koostuvat erilaisista koulutarvikkeista, loppusyksystä joulun askarteluun, koristeluun ja lahjoihin liittyvät esillepanot sekä lahjaesillepanot muun muassa isänpäivään, äitienpäivään, valmistujaisiin ja rippijuhliin. Sesonkiin liittyvien esillepanojen lisäksi voidaan rakentaa myös erilaisia teemaesillepanoja. Tällaisia tuote-esillepanoja voidaan tehdä muun muassa tietyn brändin tuotteista kuten Marimekon penaalit ja vihot, suosittuun harrastukseen liittyvistä kirjoista sekä tarvikkeista, kuten käsityökirjat, langat ja sukkapuikot, tai vuodenaikaan sopivista tuotteista sekä kirjoista, kuten kesään sijoittuvat kirjat sekä juomapullot.

Kesälle ajoittuva alekampanja on yksi vuoden isoimmista sesongeista. Aletuote-esillepanot ovat erilaisia verrattuna muihin kirja- ja sesonkiesillepanoihin, sillä tuotteita ja kirjoja on yleensä enemmän. Ale-esillepanot rakennetaan yleensä hyödyntäen erilaisia pleksi-laatikoita, jotta asiakkaat voivat helpommin selata valikoimaa, sekä kirjojen sisältöä ja etu- ja takakansia, sillä tutkimuksen mukaan suurin osa asiakkaista haluaa koskea ja selailla kirjoja ennen ostamista (Addis, 2016).

Kirjojen ja muiden tuotteiden lisäksi esillepanoissa on säännöllisesti vaihtuvia pleksi-julisteita, jotka mainostavat pöydässä olevia kirjoja, yleensä suosittujen kirjailijoiden uutuuksia ja tunnettujen henkilöiden paljon odotettuja elämäkertoja, tai meneillään olevia kampanjoita ja tarjouksia. Informaation tarjoamisen lisäksi, tutkimuksen mukaan tällaiset pleksi-julisteiden kaltaiset ärsykkeet voivat vaikuttaa asiakkaan ostopolkuun auttamalla luomaan ostoimpulsseja asiakkaille (Muruganantham & Bhakat, 2013). Pleksi-julisteiden lisäksi tuote-esillepanoissa olevia kirjoja ja muita tuotteita tutkimalla asiakkaalle voi syntyä tarve, jos hän näkee esimerkiksi lukemansa kirjasarjan jatko-osan uutuuspöydässä, jonka ei tiennyt vielä ilmestyneen. Näin asiakkaalle voi syntyä ostopäätös nopeasti ja impulsiivisesti.

Tutkimuksen mukaan noin 50 % asiakkaista ei kierrä koko myymälää (Addis, 2016). Tästä johtuen tuote-esillepanot myymälän ovien vieressä sekä kassan läheisyydessä ovat tärkeitä, sillä asiakkaat kiinnittävät niihin todennäköisesti eniten huomiota. Yleensä ensimmäisessä pöydässä myymälään sisään tultaessa onkin esillepano uutuuskirjoista, ja usein asiakkaat pysähtyvätkin heti myymälään tullessaan tutkimaan, onko viime käyntikerran jälkeen tullut kiinnostavia uutuuksia. Koulunalkusesongin aikana myymälän ensimmäiseen pöytään rakennettiin tuote-esillepano värikkäistä ja söpöistä koulutarvikkeista, ja tuotteet kiinnittivät asiakkaiden huomion jopa kauppakeskuksen käytävältä asti. Asiakkaat, jotka olisivat saattaneet kävellä myymälän ohi, näkivät pöydässä jotain mielenkiintoista, ja tulivat myymälään sisälle katsomaan tuotetta tarkemmin, sekä ostamaan sen. Kassan läheisyyteen rakennettu, suosittuun lasten televisiosarjaan liittyviä koulutarvikkeita sisältävä tuote-esillepano kiinnitti asiakkaiden huomion, ja usein vain katselemaan tulleet asiakkaat tekivätkin impulsiivisen ostopäätöksen esillepanoa hetken tutkiessaan.

Asiakkaan ostopolkuun ja ostopäätösprosessiin voidaan vaikuttaa tuote-esillepanoilla paljonkin sen eri kohdissa. Asiakkaalle voi herätä tarve, ja hän voi vertailla vaihtoehtoja esillepanoa tutkiessaan. Lisäksi asiakas voi saada tietoa kirjasta tai muusta tuotteesta esillepanossa olevasta pleksi-julisteesta (Kotler ja muut, 2020, s. 211). Tuote-esillepanoilla voidaan vaikuttaa myös tuotteen myyntiin positiivisesti. Tutkimuksen aikana tehdyt erilaiset teema- ja sesonkiesillepanot nostivat esillepanoissa olleiden tuotteiden ja kirjojen myyntiä merkittävästi.

Lähteet
  • Addis, M. (2016). Understanding the Customer Journey to Create Excellent Customer Experiences in Bookshops. International Journal of Marketing Studies, 8(4), 20–36. http://dx.doi.org/10.5539/ijms.v8n4p20

  • Kotler, P., Armstrong, G. & Parment, A. (2020). Principles of Marketing (Scandinavian edition, 3. painos). Pearson Education Limited.

  • Muruganantham, G. & Bhakat, R. (2013). A Review of Impulse Buying Behavior. International Journal of Marketing Studies, 5(3), 149–160. http://dx.doi.org/10.5539/ijms.v5n3p149

Aiheeseen liittyvää