Alumnien työelämäkokemukset toiminnan kehittämisessä

TEKSTI | Pia Back, Katja Lakojoki-Karhu
Artikkelin pysyvä osoite http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024091270653
Opiskelijat istuvat portailla ja katselevat merelle.

Korkeakoulujen toiminnan ja opetuksen laatua mitataan mm. valtakunnallisilla opiskelijatyytyväisyyskyselyillä. Sen lisäksi, että näiden kyselyiden tuloksilla on vaikutusta korkeakoulujen ministeriöltä saamaan rahoitukseen, ovat ne ennen kaikkea tärkeä korkeakoulun toiminnan kehittämisen väline. Valtakunnallisia kyselyjä toteutetaan säännöllisesti vuosittain.  Opiskelijoiden valmistuessa toteutetaan valtakunnallinen ammattikorkeakoulun valmistuvan opiskelijan palautekysely, AVOP. Vuosittainen AVOP-kysely mittaa opiskelijoiden tyytyväisyyttä sekä heidän suorittamaansa tutkintoon että korkeakouluun. Valtakunnallinen uraseurantakysely sen sijaan kartoittaa 5 vuotta aiemmin valmistuneen opiskelijan tyytyväisyyttä opintojen tuottamaan osaamiseen ja sen vastaavuuteen työelämän osaamistarpeiden kanssa. Edellä mainittujen kyselyiden lisäksi korkeakoulut toteuttavat myös omia opiskelijatyytyväisyyskyselyitä. Vaasan ammattikorkeakoulussa on käytössä opintojaksokohtainen palautekysely Spark, vuosittainen opiskelijatyytyväisyyskysely Tutka sekä vuonna 2023 lanseerattu VAMKin oma työelämä- ja uraseurantakysely 2 vuotta aiemmin valmistuneille opiskelijoille.

Korkeakoulujen toiminnan tärkeimpiin mittareihin sisältyy opiskelijatyytyväisyyden ja muiden avainmittarien lisäksi yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Vaasan ammattikorkeakoulussa yhteiskunnallinen vaikuttavuus on osa kaikkea tekemistämme. Se läpäisee tutkimuksen, koulutuksen ja aluekehityksen.  Yhtenä tärkeimpänä osa-alueena on työelämäyhteistyö, valmistuneiden opiskelijoiden sijoittuminen työelämään sekä valmistuneiden opiskelijoiden (alumnien) kanssa tehtävä yhteistyö kuten mm. elinikäisen ja jatkuvan oppimisen tukeminen. Edellä mainituista syistä olemme halunneet lisätä entisestään vuorovaikutusta meiltä valmistuneiden opiskelijoiden kanssa ja mitata vaikuttavuuden toteutumista tällä saralla.

Elinikäisellä oppimisella voidaan varmistaa oman ammattitaidon kehittyminen ja uralla eteneminen

VAMKin omaa työelämä- ja uraseurantakyselyä on toteutettu tähän mennessä kahtena peräkkäisenä kesänä, vuonna 2023 sekä kesällä 2024. Kesällä 2024 kysely lähetettiin kaikille vuonna 2022 valmistuneille VAMKin opiskelijoille ja alumneille sähköpostitse. Vuoden 2023 kysely lähetettiin vuonna 2021 valmistuneille opiskelijoille. Tulosten avulla haluamme selvittää mitä opiskelijoillemme kuuluu, ja mihin he ovat työelämässä sijoittuneet. Meille on tärkeää kuulla mitä osaamista opiskelijat ovat päässeet työelämässä hyödyntämään ja minkälaista osaamista he työuransa aikana ovat kaivanneet. Toisaalta haluamme aktiivisesti kartoittaa, minkälaisia osaamis- ja koulutustarpeita meiltä valmistuneet näkevät heillä itsellään olevan. Yhtä tärkeää on kartoittaa työelämässä ilmenneitä osaamistarpeita eri koulutusalojen osalta.

Kun tarkastellaan kokonaisuudessaan vuosien 2023–2024 aikana toteutetun VAMKin oman uraseurantakyselyn tuloksia, voidaan 305 vastaajan tulosten perusteella todeta, että 86 % valmistuneista on ollut valmistumisen jälkeen yhtäjaksoisesti työelämässä. 83 % vastanneista työskentelee opiskelemaansa tutkintoa vastaavalla alalla. Vuonna 2022 valmistuneiden osalta on tapahtunut jonkin verran kasvua oman alan työtehtävissä työskentelevien määrässä. Keskeisimmät syyt siihen, miksi vastaajat eivät ole päätyneet työskentelemään tutkintoaan vastaavalla alalla, ovat olleet oman alan työpaikkojen puute Pohjanmaan alueella sekä se, että opintojen jälkeen heidän mielenkiintonsa on siirtynyt toiselle alalle.

Opiskellun AMK-tutkinnon jälkeen 61 % (66 % vuonna 2024 kyselyyn vastanneista) ei ole osallistunut lisä- tai jatkokoulutuksiin. Ainoastaan 24 % vastanneista on osallistunut lyhyempiin koulutuksiin, kursseille tai opintokokonaisuuksille, ja 9 % vastaajista on jatkanut opintojaan yliopiston puolella. Vastaajien mukaan tärkeimmät perusteet lisä- tai jatko-opinnoille ovat olleet ammattitaidon kehittäminen sekä uralla eteneminen. Tulosten perusteella voidaan nähdä, ettei jatkuvan tai elinikäisen oppimisen tavoite täysin toteudu strategisten tavoitteidemme mukaisesti. Toisaalta valmistumisesta on myös kulunut suhteellisen lyhyt aika juuri näiden kyselyyn osallistuneiden vastaajien osalta, joten painopiste lisäkouluttautumiselle on varmasti vasta myöhemmässä vaiheessa työuraa.

VAMKin omaan työelämä- ja uraseurantakyselyyn vastanneet ovat toivoneet opintotarjontaan lisää mm. yrittäjyyteen ohjaavia opintokokonaisuuksia esim. sote-alan osalta sekä turvallisuusjohtamisen ja laadunhallinnan opintoja sekä alueen työelämän painopisteiden mukaista opintotarjontaa.

Alumnitoiminta kehittää työelämälähtöisyyttä ja rakentaa työelämäverkostoja

Alumnitoimintamme tavoitteena on kehittää VAMKin työelämäläheisyyttä ja tukea opiskelijoiden työelämäyhteyksien syntymistä. VAMK tarjoaa alumneilleen kanavan monialaiseen ammatilliseen ja sosiaaliseen verkostoitumiseen sekä oman ammattitaidon kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Alumnimme saavat säännöllisesti tietoa jatko- ja täydennyskoulutuksistamme, mahdollisuuden opiskella avoimen AMK:n opintoja valmistumisen jälkeen kahden vuoden ajan rajattomasti – kokonaan ilmaiseksi, ainutlaatuisia verkostoitumismahdollisuuksia monipuolisissa alumnitapahtumissamme sekä urapalvelut käyttöönsä vuoden ajaksi valmistumisen jälkeen. Alumnirekisteriämme hyödynnämme muun muassa opetuksessa vierailijaluentojen ja uratarinoiden muodossa. Alumnien työelämäkuulumiset ovat avainasemassa VAMKin toiminnan ja työelämäyhteistyön kehittämisen näkökulmasta. Ne myös avaavat nykyisille opiskelijoille vertaiskokemuksellisesti erilaisia opiskelu- ja urapolkunäkymiä.

VAMK on sitoutunut jatkuvasti kehittämään toimintaansa vastaamaan opiskelijoidemme, alumniemme ja työelämän tarpeita. Opiskelijoilta ja alumneilta saamamme palaute ohjaa panostustamme koulutustarjonnan, elinikäisen oppimisen ja työelämäyhteistyön vahvistamiseen. Syksyllä 2023 lanseeratun avainkumppanuusmallimme ansiosta voimme hyödyntää entistä tehokkaammin myös työelämäkumppaneiltamme kerättyä palautetta opetussuunnitelmien kehittämisessä ja työelämäyhteistyön tiivistämisessä. Yhtäältä avainkumppanuudet tuovat työelämää ja opiskelijoita yhteen jo opintojen alkuvaiheesta lähtien. Me VAMKissa haluamme jatkaa määrätietoista kehitystyötämme varmistaaksemme, että tarjoamamme koulutus vastaa työelämän muuttuvia tarpeita ja tukee meiltä valmistuneiden menestystä heidän urapoluillaan myös tulevaisuudessa.

Aiheeseen liittyvää