IT-opiskelijan ensimmäiset viikot VAMK:ssa – tulevaisuuden odotukset ja motivaatio

Tämä teksti päättää artikkelisarjan Johdatus ohjelmointiin kurssin vaihtoehtoisesta tehtävästä kertoa IT-opiskelijan ensimmäisistä viikoista ja kokemuksista VAMK:ssa.

TEKSTI | Anna-Kaisa Saari
Artikkelin pysyvä osoite http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024101781159
Kolme VAMK:n opiskelijaa haalareissa VAMK:n pihalla.

IT-opiskelijoiden ensimmäiset viikot Vaasan ammattikorkeakoulussa ovat olleet täynnä uusia kokemuksia, ystävyyssuhteiden luontia, rutiinien opettelua, haasteita, onnistumisia ja mahdollisuuksia. Nyt kun alkujännitys on takana ja opiskelijat ovat asettuneet taloksi, voidaan katsoa vähän tulevaisuuteen. Mitä odotuksia ja suunnitelmia opiskelijoilla on tulevista kursseista ja suuntautumisvaihtoehdoista? Miten he pitävät yllä motivaatiotaan ja positiivista asennetta opintojen aikana?

Tulevaisuuden suunnitelmat

Monet opiskelijat odottavat innolla tulevia kursseja ja mahdollisuuksia syventyä omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Tietotekniikkaopiskelija voi suuntautua joko ohjelmointiin tai sulautettuihin järjestelmiin. Valinta tehdään ensimmäisen vuoden aikana, ja aihetta sivutaan opiskelijoiden keskusteluissa jo ihan ensimmäisistä viikoista lähtien. ”Ensimmäisten viikkojen jälkeen olen aika varma, että suuntaudun ohjelmointiin” kertoi yksi opiskelija.

Meneillä olevat kurssit ja niiden sisällöt luonnollisesti vaikuttavat valintaan. Toinen opiskelija on jo ehtinyt vaihtaa mielipidettään opintojen aloituksesta:

”Astuin näihin opintoihin ajatellen, että syventyisin varmasti ohjelmointiin, mutta jo ensimmäisen viikon aikana aloin kyseenalaistamaan itseäni, kun digitaalitekniikka alkoi kiehtomaan valtavasti. Veräjäkaaviot, logiikkaportit, Boolen lausekkeet, kaikki vain tuntui niin sanotusti ”klikkaavan” päässäni. Nyt suljemme jo kolmatta opiskeluviikkoa, eikä päätös ole yhtään selventynyt vielä. En kuitenkaan hätiköi, sillä ohjelmoinnin kurssi on myös vasta päässyt alkuun, ja uskon että koen samanlaisia onnistumisen ja mieltymisen tunteita, kun pystyn luomaan jotain itse koodilla. Koen että tämä luominen on minua ajava motivaattori, eli kun näen työn tuloksen, oli se sitten fyysinen piirilevy, digitaalinen koodi, tai vaikka simuloitu veräjäkaavio, valmista työtä on aina niin tyydyttävä ihastella. Tämän takia haluan kokea innokkaana kaiken opintojen antimen, ennen kuin päätän, syvennynkö sulatettuihin järjestelmiin vai ohjelmointiin.”

”Odotan innolla, kun kurssit oman suuntautumisen mukaan alkavat. Uskon, että siitä tulee hyvin mielenkiintoista, sillä pääsee tutustumaan siihen alaan, jota todella haluaa opiskella.”

Toinen opiskelija jakaa saman innostuksen:

”Odotan tällä hetkellä eniten, että pääsemme tutustumaan JavaScriptiin Johdatus ohjelmointiin -kurssilla ja näin pääsee oikeasti taas naputtelemaan koodia.”

Tulevaisuuden suunnitelmat eivät luonnollisestikaan rajoitu vain kursseihin, vaan opiskelijat pohtivat myös uramahdollisuuksia ja verkostoitumista:

 ”Uskon, että pystyn verkostoitumaan hyviin yrityksiin koulun kautta, tulevaisuuden työpaikkaa katsoen.”

”Vaikka pääasia koulutuksessa on luettava tutkinto, on äärimmäisen tärkeää myös luoda omaa verkostoa niin opintojen ajalle, kuin ajalle sen jälkeen tulevaan työelämään. Luokkakaverit voivat muutaman vuoden päästä olla kallisarvoisia linkkejä työpaikkoihin.”

Motivaatio ja asenne

Motivaation ylläpitäminen ja positiivinen asenne ovat keskeisiä tekijöitä opintojen menestyksessä. Opiskelijat löytävät motivaatiota monista eri lähteistä. ”Hyvällä asenteella, motivaatiolla ja halulla oppia pääsee pitkälle” yksi opiskelija sanoo. Toiset korostavat käytännönläheisyyden merkitystä: ”VAMK:issa koulutus on todella käytännönläheistä. Vaikka matematiikkaa lasketaan paljon, parannamme myös maailmaa laboratorioissa tehden käytännöllisyyksiä.”

Opiskelijat myös ymmärtävät, että kaikki kurssit eivät ole helppoja, mutta haasteet voivat olla motivoivia:

”Tämä innostus on kantanut myös aineisiin, jotka eivät ole minua aina välttämättä kiinnostaneet, sekä aineisiin, jotka ovat minulle haastavia.”

Verkostoituminen ja yhteisöllisyys

Ryhmäytyminen ja vertaistuki ovat olleet tärkeitä tekijöitä opiskelijoiden sopeutumisessa ja motivaation ylläpitämisessä heti ensimmäisistä päivistä lähtien. Yksi opiskelija summaakin tämän hyvin:

”En antanut ujouden haitata, sillä tiesin kaikkien alkujännityksen helpottavan parissa päivässä. Kohta olisimme jo kaikki kavereita keskenämme. Enkä ollut väärässä. Muutaman päivän kuluttua luokan ryhmäkeskustelu Wapissa jo paukkui ja kaikki olivat “tulleet taloksi.”

Samaten toinen opiskelija korostaa yhteisöllisyyden merkitystä:

Opiskelukaverit myös tukevat itse opiskelua ja yhteisö ympärillä motivoi tekemään töitä ja käymään koulussa, ei niin sanotusti tarvitse olla pelkästään oman sisäisen motivaation varassa.”

Toinen opiskelija lisää:

”Kavereita on ollut kohtuullisen helppo tehdä, ja se on ollut minulle iso voimavara. En usko, että kaikille tunneille jaksaisi mennä, jos ei olisi henkilöitä, joiden kanssa voisi pohtia tunnin aiheita ja saada vertaistukea.”

Opiskelijat arvostavat myös opettajien ja tutoreiden tukea.

”Tutoreiden rooli on ollut tärkeä, he ovat auttaneet ja kertoneet kaiken tärkeän. Ilman heitä voisi vieläkin joutua miettimään asioita, joita ei tiedä.”

Odotukset ja motivaatio korkealla

IT-opiskelijoiden odotukset ja motivaatio Vaasan ammattikorkeakoulussa ovat korkealla. Motivaation ylläpitäminen ja positiivinen asenne ovat keskeisiä tekijöitä opintojen menestyksessä, ja onneksi opiskelijat löytävät tukea niin toisistaan kuin opettajilta ja tutoreiltakin. Päätän tämän sarjan opiskelijan kommenttiin ”Opintojen suorittaminen antaa hyvän lähtökohdan työelämään.

Aiheeseen liittyvää