Kyselyn tausta ja toteutus
VAMK kuten muutkin Suomen ammattikorkeakoulut tekevät vuosittain, loppuvuodesta Uraseuranta- kyselyn entisille AMK- ja YAMK -tutkinnon suorittaneille opiskelijoilleen. Kyselyssä kartoitetaan viisi vuotta aiemmin valmistuneiden entisten opiskelijoiden uraa, työllistymistä, tyytyväisyyttä tutkintoon sekä oman osaamisen ja työn vastaavuutta. Tulokset vaikuttavat VAMKin Opetus- ja kulttuuriministeriöltä saamaan rahoitukseen, ja niitä hyödynnetään koulutusten ja toimintamme kehittämisessä.
Kyselyyn vastaaminen onnistuu sähköpostitse tai tekstiviestinä saadun kyselylinkin avulla. Viestit lähetetään vastaajille keskitetysti ennalta määritellyssä aikataulussa, minkä lisäksi ammattikorkeakoulu voi lähestyä vastaajia myös henkilökohtaisesti enintään kaksi kertaa, parhaaksi havaitsemallaan tavalla. VAMKissa on tavoiteltu vastaajia henkilökohtaisesti puheluin. Uraseurantakyselyn toteuttamiseksi on perustettu valtakunnallinen uraseurantaverkosto, joka toimii yhteistyössä Arenen koulutusvaliokunnan kanssa. Arenen roolina on uraseurantakyselyn ohjausryhmän asettaminen sekä kyselyn sisältöjen, aikataulutuksen sekä eettisten periaatteiden hyväksyminen vuosittain. (Turun Ammattikorkeakoulu, 2022.) VAMKia uraseurantaverkostossa edustaa yksi varsinainen ja yksi varajäsen.
Vuoden 2021 kyselyn keskeisimmät tulokset
Viime vuoden lopussa tehdyn Uraseuranta-kyselyn vastausprosentti, vuonna 2016 valmistuneiden osalta oli 42%. Tulos oli valtakunnallisesti viidenneksi korkein, mistä olemme todella ylpeitä. Vastaajista lähes kaikki olivat vastaushetkellä työllisiä. Tutkintoa vastaavalla alalla työskenteli AMK- tutkinnon suorittaneista 85% ja YAMK-tutkinnon suorittaneista jokainen vastaaja. Yli puolet alumneista oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä tutkintoonsa, ja 70%:in mukaan VAMKissa suoritetut tutkinnot tunnetaan tutkintoa vastaavilla aloilla hyvin tai erittäin hyvin. Lisäksi 58% kertoi olevansa samaa tai täysin samaa mieltä siitä, että työantajat arvostavat heidän tutkintoaan.
Kyselyssä VAMKin alumneilta pyydettiin myös vinkkejä nykyisille opiskelijoille. Heidän mukaansa työelämässä tarvitaan alasta riippumatta erityisesti oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta sekä ongelmanratkaisutaitoja, mutta myös uuden oppimisen ja omaksumisen sekä analysoinnin ja johtopäätösten tekemisen kykyjä. Koulutusalakohtaiset arviot näkyvät alla olevassa taulukossa. Korkeat, 5,0 tai enemmän keskiarvoksi saaneet osaamisalueet on lihavoitu. Viimeisimmässä kyselyssä peräti puolet vastaajista (106) kertoi lisäksi avoimessa vastauksessaan, millaista osaamista kannattaa kehittää silmällä pitäen tulevaisuuden työelämää. Vastauksissa esiin nousivat erityisesti tietoteknisten taitojen kehittäminen aina MS Officen tuotteista (esim. Word, Excel) alakohtaisten IT- ratkaisuiden tuntemukseen. Töiden digitalisoituminen edellyttää siis sen mukaista osaamista. Toinen selkeästi korostuva kokonaisuus olivat sosiaaliset taidot kuten vuorovaikutus- ja kommunikointitaidot, kyky työskennellä erilaisten ihmisten kanssa yhteistyössä, asiakaspalvelutaidot ja verkostoitumistaidot.
Asteikolla 1-6, kuinka tärkeitä seuraavat osaamiset ovat nykyisessä työssäsi? | Kauppa-, hallinto- ja oikeus- tieteet | Tietojen- käsittely ja tieto- liikenne | Tekniikan alat | Terveys- ja hyvin- vointi- alat |
---|---|---|---|---|
Alan keskeiset termit, menetelmät ja periaatteet | 4,6 | 4,4 | 5,0 | 5,4 |
Esihenkilö- ja johtamisosaaminen | 3,5 | 3,1 | 3,7 | 3,0 |
Itsenäinen työskentely ja ajanhallinta | 5,4 | 4,9 | 5,2 | 5,3 |
Kehittämisosaaminen | 4,5 | 4,7 | 4,4 | 4,3 |
Kyky analysoida ja tehdä johtopäätöksiä | 5,1 | 5,1 | 5,1 | 5,0 |
Kyky oppia ja omaksua uutta | 5,4 | 5,3 | 5,3 | 5,5 |
Liiketaloudellinen osaaminen (mm. budjetointi) | 4,2 | 2,5 | 3,6 | 2,4 |
Moniammatillisissa ryhmissä toimiminen | 4,2 | 3,9 | 4,5 | 5,5 |
Oma-aloitteisuus ja itseohjautuvuus | 5,3 | 5,2 | 5,3 | 5,6 |
Ongelmanratkaisutaidot | 5,2 | 5,5 | 5,2 | 5,3 |
Opinnoista saatu käytännön osaaminen | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,9 |
Organisointi- ja koordinointitaidot | 5,0 | 4,7 | 4,9 | 5,1 |
Stressinsietokyky ja sopeutuminen uusiin tilanteisiin | 5,3 | 4,9 | 5,1 | 5,7 |
Tiedonhankintataidot | 5,0 | 5,5 | 5,1 | 4,5 |
Tieto- ja viestintätekniikan taidot | 4,9 | 5,1 | 4,7 | 4,4 |
Toimiminen monikulttuurisessa ympäristössä | 4,2 | 4,5 | 4,2 | 4,2 |
Tutkimusmenetelmäosaaminen | 2,8 | 3,5 | 3,6 | 2,9 |
Verkostoitumistaidot | 4,4 | 3,7 | 4,4 | 4,3 |
Vuorovaikutus- ja neuvottelutaidot | 5,1 | 4,5 | 5,0 | 5,7 |
Yrittäjyystaidot | 3,1 | 1,9 | 2,6 | 1,9 |
Yksityiskohtaisempia tuloksia sekä valtakunnallisesti että VAMKin osalta voi tarkastella Opetushallituksen tietopalvelusta, Vipusesta. Tulosten visualisoinnissa voi esimerkiksi tarkastella, millaisissa työtehtävissä eri tutkinnoilla voi työskennellä ja millainen on palkkataso.