Kilpailua mainostettiin Rambollin sivuilla: “Vaikuta tulevaisuuden Vaasan kaupunkikehitykseen ja brändiin 72 tunnin liikennehaasteessa – parhaat ideat voivat edetä toteutukseen! 72 tunnin liikennehaasteen tavoitteena on löytää monialaisia, innovatiivisia ja käyttäjälähtöisiä ratkaisuja tulevaisuuden Vaasan seudulle mm. hiilineutraalin liikkumisen, arkielämän sujuvuuden ja elinkeinojen näkökulmista.” (Ramboll, 2021) Käytännössä tavoitteena oli nostattaa Vaasan vetovoimaisuutta ja brändiä, vähähiilistä sähköistä liikkumista, kaupan ja palveluiden digitalisaatiota sekä tulevaisuuden työtä ja monipaikkaisuutta vuoteen 2030 mennessä.
Ramboll järjesti kilpailun yhteistyössä Vaasan kaupungin, Väyläviraston, ABB Oy:n, Ympäristöministeriön ja Wasalinen kanssa. Alueen korkeakouluista mukana järjestelyissä ja tuomaristossa olivat alueen korkeakouluista Vaasan yliopisto, Vaasan ammattikorkeakoulu ja Novia. Hackathonin kilpailijoina toimivat edellä mainittujen korkeakoulujen opiskelijat, joille kilpailu tarjosi verkostoitumista, kokemusta projektityöskentelystä, oppia modernista kestävästä kaupunkisuunnittelusta, opintopisteitä sekä matkan yhteistyökaupunkiin Uumajaan.
Kilpailun voittajajoukkueelle tarjottiin palkinnoksi ekskursio eli opintomatka kestävästä kaupunkisuunnittelustaan – erityisesti pyöräilykulttuuristaan – tunnettuun Kööpenhaminaan. Palkintomatka pyritään järjestämään keväällä 2022 koronatilanteen niin salliessa.
Mitä 72 tunnin liikennehaaste sisälsi?
Kilpailu järjestettiin Vaasassa 26.-29.10.2021 kestäen 72 tuntia tiistaista perjantaihin. Ensimmäisenä päivänä klo 12 alkaen kokoonnuttiin ylioppilastalo Domus Bothnicalle, missä opiskelijat jaettiin tiimeihin valiten näihin oppilaita eri kouluista ja koulutusaloista. Näin saatiin lisää haastetta sekä hyvää harjoitusta tiimityöskentelyyn. Kilpailun teemana oli hiilineutraali arkielämä Vaasassa vuonna 2030. Kukin ryhmä valitsi yhden murroksessa olevan alueen, jonka urbaania arkea ja liikenneratkaisuja tuli kuvata. Kohdealueita olivat Vaasan keskusta, Strömberg Park ja GigaVaasa. Tiimit keksivät itsellensä mielenkiintoisen kilpailua kuvaavan nimen, minkä jälkeen ne lähtivät työstämään ideoita kullekin tiimille varattuun omaan tilaan Vaasan yliopistolla. Töitä tehtiin aina iltamyöhälle saakka välillä ruokaillen ja herkutellen.
Keskiviikkona jatkettiin yliopiston tiloissa koko päivä haasteen parissa ideoiden. Päivän aikana järjestettiin myös kolme parin kymmenen minuutin sparraushetkeä. Sparrausryhmät koostuivat kilpailun järjestäjistä keskittyen kolmeen eri aihealueeseen. Heille esitettiin etukäteen valmisteltuja kysymyksiä ja heiltä sai kysyä myös mielipiteitä sekä mahdollisia vinkkejä omiin ideoihin liittyen.
Torstaina ohjelmassa oli matka Uumajaan Wasalinen uudella Aurora Botnia -laivalla. Päivä käynnistyi bussikyydillä Vaasan keskustasta aamuseitsemältä. Uumajassa tutustuttiin kaupungin kestävän kehityksen ja turvallisuuden parantamisen ratkaisuihin. Niitä olivat muun muassa sähköbussien pikalatauspiste, jossa kaupungin haitaribussit pääsivät latautumaan vain noin kymmenessä minuutissa aina linjan kääntöpaikalla (Kuva 1). Järjestelmä on ollut käytössä vuodesta 2011 ja on edelleen ainutlaatuinen paikallisliikenteen ratkaisu. Keskustassa tutustuttiin vuokrattavien sähköisten laatikkopyörien parkkirakennukseen (kuva 2), josta pystyi lisäksi vuokraamaan omalle pyörälle säilytyspaikan. Rakennuksen ulkopuolella oli pyörien huoltopiste. Lisäksi tutustuttiin rautatien alittavaan kevyen liikenteen tunneliin, joka oli suunniteltu siten, että se on turvallinen ja valoisa kulkea, eikä siellä ole kulmia, joiden taakse piiloutua.
Kiertoajelun jälkeen alkuillasta tiimit saivat omaa työskentelyaikaa Ramboll Sverigen varaamissa tiloissa Uumajassa. Iltalaivalla takaisin Vaasaan palatessa pidettiin pitkän päivän päätteeksi tuomaristolle harjoitusesitykset, mikä tarkoitti, että käytännössä tiimin esityksen tuli olla viimeistelyä vaille valmis torstai-iltaan mennessä. Tuomaristo antoi palautteen, jolloin tiimillä oli seuraavaan puoleen päivään asti aikaa parantaa työtään. Laiva oli hiukan myöhässä aikataulustaan ja takaisin Vaasan satamassa oltiin vasta reilusti puolen yön jälkeen. Raskas, mutta opettavainen ja kiinnostava päivä oli takana.
Perjantaina käynnistyivät haasteen viimeiset viralliset tunnit, jolloin tiimit tekivät loppuviimeistelyjä ennen töiden palautusta. Kilpailijat alkoivat olla jo hieman väsyneitä intensiivisen viikon vuoksi, mutta jaksoivat kuitenkin hyvin loppuun asti. Töiden palautus tuli tapahtua Rambollin Vaasan toimistolle kello 12 mennessä. Työ tuli palauttaa muistitikulla PowerPoint-esityksenä sekä Word-tiedostona. Kaikki tiimit palauttivat ajallaan, osa hyvinkin ajoissa ja osa juuri kellon lyödessä tasan.
Viikon kuluttua työn palautuksesta oli jännitysten päivä, kun esitykset pidettiin ja kilpailun voittaja julkaistiin Vaasan kaupungintalolla hienossa juhlasalissa. Kukin ryhmä esitteli omat ideansa tulevaisuuden Vaasasta onnellisena ja hiilineutraalina kaupunkina, ja ryhmät saivat myös palautteen töistään. Palkintoja jaettiin myös esimerkiksi someaktiivisuudesta. Kilpailun voittajan valinnassa otettiin huomioon muun muassa tiimityöskentely, innovatiivisuus ja visio, sosiaalisen median käyttö, ryhmien kirjoittamat päiväraportit sekä tietenkin itse kilpailutyö ja toteutettavuus. Illalla kaikki osallistujat kokoontuivat vielä hackathon-karonkkaan illalliselle muistelemaan onnistunutta ja mielenkiintoista viikkoa. Moni opiskelija lähti hackathoniin mukaan sen suuremmin tietämättä, mitä viikko tulee pitämään sisällään. Kokonaisuudessaan kilpailu yllätti odotukset, vaikka osittain mentiin mukavuusalueen ulkopuolella kovan työtahdin ja osittain vieraan aihealueen kanssa. Rambollin järjestelyt olivat kuitenkin erinomaiset ja huolenpito opiskelijoista jatkuvaa koko kilpailun ajan. Hackathon opetti sekä kaupunkisuunnittelusta että projektityöskentelystä valtavasti tuottaen samalla lukuisia uusia kontakteja mahdollisiin tuleviin työnantajiin. Suosittelemme lämpimästi jokaista osallistumaan Rambollin 72 tunnin liikennehaaste -hackathoniin, mikäli sellainen mahdollisuus tulee eteesi.