Kotiin annettavien palveluiden kehittäminen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Arjen tuki tarjoaa Etelä-Pohjanmaalla kotiin annettavia palveluita ja nämä palvelut mahdollistavat itsenäisen asumisen omassa kodissa mahdollisimman pitkään. Nykyisen hallitusohjelman sekä alueellisen uudistus, tuottavuus ja vaikuttavuusohjelman mukaisesti toimintaan pyritään kehittämään entisestään. Rauhala (2024) tutki YAMK-opinnäytetyössään organisaation tuottavuutta ja vaikuttavuutta ja pyrki löytämään sekä toimivia mittareita että kehityskohteita.

TEKSTI | Marjo-Riitta Rauhala, Piia Uusi-Kakkuri
Artikkelin pysyvä osoite http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025022013054
Kaksi käsiparia pitää kiinni toisistaan ja kämmenellä paperista leikattu sabluuna pyörätuolissa istuvasta ihmisestä.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella perhe- ja sosiaalipalveluiden palvelualueella sijaitsee vammaispalveluiden kotiin annettavien palveluiden yksikkö; Arjen tuki. Arjen tuki tarjoaa asiakkaille hyvinvointia tukevia palveluita asiakkaiden omaan kotiin. Palvelua on tarjolla koko Etelä-Pohjanmaan toiminta alueella. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue on jaettu kolmeen eri toiminta-alueeseen, jonka mukaan myös Arjen tuen toiminta alue määrittyy. Näitä ovat keskinen, eteläinen ja pohjoinen.  

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kuten myös Suomen istuvan hallituksen tavoitteena on ennaltaehkäisevien ja kustannustehokkaiden palveluiden tehostaminen, mikä tähtää nykyistä kevyempien palveluiden tarjoamiseen asiakkaille. Kotiin annettavat palvelut ovat esimerkki tavoitteen mukaisista kevyemmistä palveluista.  Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella käynnistettiin vuoden 2023 alussa Uudistus, tuottavuus, vaikuttavuus -ohjelma (UTV-ohjelma), jonka yhtenä tavoitteena on talouden tasapainottaminen sekä palveluiden yhtenäistäminen. Kaikkien palveluiden toimintoja tulee tarkastella sekä tarvittaessa uudistaa tuottavuuden sekä vaikuttavuuden näkökulmasta.

Yhteiset haasteet

Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen teettämän Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta koskevan asiantuntija-arvion mukaan haasteena niin Suomessa kuin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueellakin todettiin olevan ikääntyvä väestö sekä kasvavat mielenterveys- ja psykiatristen häiriöiden diagnoosien määrä. Erityisesti neuropsykiatristen asiakkaiden määrä on lisääntynyt, mikä näkyy kasvavana palveluntarpeena. (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2023.)

Osa palvelutarpeesta on myös häiriökysyntää, jolloin asiakas hakeutuu toistuvasti hakemaan palveluita mikäli hän ei tule oikealla tavalla ohjatuksi palveluita hakiessaan. Häiriökysyntää tulisi Hyytiälän (2023) mukaan ennaltaehkäistä varhaisella puuttumisella ja terveyden edistämisellä ja palveluita kehittämällä.

Tarkastelun kohteena kotiin annettavat palvelut

Kotiin annettavien palveluiden kehittäminen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella oli ajankohtainen aihe kehittämistyölle. Aihe valikoitui opinnäytetyöntekijän käytännöntyön näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää, ovatko Arjen tuen palvelut vaikuttavaa ja tuottavaa palvelua ja kuinka paljon asiakkaiden tarpeista on terveydenhoidollisia palveluita sekä millaisilla mittareilla vaikuttavuutta ja tuottavuutta voisi mitata.

Palveluiden vaikuttavuus ja tuottavuus sosiaali- ja terveysalalla

Vaikuttavuutta ja tuottavuutta tarkasteltiin työn tietoperustassa sosiaali- ja terveysalaan soveltaen. Laaksosen ja muiden (2020) mukaan vaikuttavuus alalla tarkoittaa asiakkaan elämän muutosta, joka on saavutettu palvelun avulla. Tavoitteet ja hyödyt, jotka on saavutettu palvelun avulla, ovat siis osa vaikuttavuutta. Vaikuttavuuden arvioinnissa on kyse siitä, mitkä ja mitä ovat ne palvelut ja menetelmät, jotka tuottavat hyviä tuloksia asiakkaalle. (Laaksonen, Laitinen & Hillamo, 2020, s. 102.).

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen UTV-ohjelmassa vaikuttavuutta haetaan työpanoksen tehostamisella, jonka tuloksena pystytään tarjoamaan useammalle asiakkaalle vaikuttavia ja tarpeellisia palveluita. (UTV-ohjelma, 2023, s. 37-44.) Vaikuttavuutta arvioitaessa, on tiedettävä mikä toimii minkäkin asiakkaan kohdalla ja missä olosuhteissa. Sosiaalipalveluissa ei tutkimuksia vaikuttavuuden todentamiseksi voida tehdä terveyspalveluiden tapaan esimerkiksi laboratorioissa tai kuvantamisella. Vaikuttavuuden todentaminen osoittautui asiantuntijoiden ja tutkijoidenkin mukaan haastavaksi ja tärkeäksi koettiin kokonaisvaltaisuuden tarkasteleminen pelkkien tulosten sijaan.

Tuottavuus ja taloudellisuus kuvaavat eri asiaa

Sosiaali- ja terveyspalveluissa tuottavuudella tarkoitetaan organisaation tuottamia palveluja, ja millaisia suoritteita tai tuotoksia saadaan suhteessa käytätettävissä oleviin resursseihin. Tuottavuutta voidaan analysoida monella eri tasolla yhdestä työtehtävästä tai hoitoprosessista organisaation tai toimialan tuottavuuteen.

Taloudellisuus kuvaa samaa asiaa, mutta rahallisena arvona mitattuna, kun tuottavuus voidaan mitata esimerkiksi henkilöstömäärällä. (Laihonen, Kork & Sinervo, 2024, s. 14.) Tuottavuus kertoo, mitä käytetyillä voimavaroilla, eli työntekijöillä tai laitteistolla saadaan aikaan, eli mitä sillä tuotetaan ja kuinka paljon. Tuottavuutta pystytään mittamaan esimerkiksi toimintayksiköiden suoritteiden kautta, joka kertoo asiakastyöhön käytettävän työmäärän käyntimäärinä.

Tutkimuksen toteutus

Opinnäytetyössä tuottavuutta tutkittiin muun muassa suoritteiden eli tehdyn työn ja työntekijöiden eli panosten kautta, ottaen huomioon erilaisia taustatekijöitä. Tietoperustassa kuitenkin todettiin, ettei tuottavuutta voi sosiaali- ja terveyspalveluissa tutkia ilman vaikuttavuuden eli hyödyn todentamista.

Aineistona kehittämistyöhön käytettiin opinnäytetyön tekijän itse laatimia suoritteita sekä muita työssä käytettävää materiaalia esimerkiksi asiakastietojärjestelmää ja opinnäytetyön tekijän tekemiä havaintoja palveluista. Näiden tietojen pohjalta tuotettiin analyysi ja kehitysehdotuksia, joiden avulla Arjen tukea ja kotiin annettavia palveluita voisi mahdollisesti tulevaisuudessa kehittää. Suoritteissa mitattiin, laskettiin sekä analysoitiin asiakkaiden saamia palveluita ja niiden määriä. Mitattavia palveluita olivat: kotikäynnit, muut kotikäynnit, terveydenhoidolliset käynnit sekä peruuntuneet käynnit. Näiden erovaisuuksia, tuloksia sekä taustatekijöitä analysoitiin ja verrattiin keskenään. Taustatekijöinä vaikuttivat asiakkaiden ikä, diagnoosit, sekä asuinpaikka. Opinnäytetyössä ei taustatekijöitä avattu eettisyyden takia tarkemmin tunnistetietojen säilymisen takia. Tarkemmat taustatiedot tuloksien todentamiseksi ovat organisaatiossa sisäisesti tarkasteltavana.

Arjen tuki yksiköiden välillä on eroja

Opinnäytetyön tulokset osoittivat vammaispalveluiden kotiin annettavien palveluiden Arjen tuki yksiköiden välisiä erovaisuuksia. Erovaisuuksia ilmeni asiakasmäärissä sekä asiakkaiden palvelutarpeissa sekä yksiköiden laatimissa suoritemäärissä.

Keskeisiä tuloksia ja huomioita olivat esimerkiksi se, että eteläisen alueen Arjen tuen yksikössä asiakkaiden terveydenhoidollisten palveluiden määrä oli huomattavasti suurempi muihin Arjen tuen yksiköihin verrattuna. Terveyteen liittyviä käyntejä tutkiessa todentui se, että Arjen tuen palvelu on vaikuttavaa ja tuottavaa eli hyödyllistä niin asiakkaalle kuin yhteiskunnallekin. Arjen tuen kotikäynneillä keskityttiin asiakkaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja esimerkiksi terveyden edistämiseen, joka mahdollisti asiakkaan itsenäisen asumisen omassa kodissa mahdollisimman pitkään.

Arjen tuen palveluilla ehkäistiin myös häiriökysyntää, kun asiakas sai ohjauksesta kaiken tarvittavan, eikä apua tarvinnut hakea toisaalta. Tuottavuutta todensi erityisesti omatuotannolla tuotetun palvelun alemmat kustannukset verrattuna ostopalveluiden vastaaviin palveluihin. Arjen tuen palvelu osoittautui siis tuottavammaksi kuin ostopalvelut. Ostopalveluita tarvitaan tällä hetkellä edelleen etenkin ilta- ja viikonloppuun kohdistuvien palveluiden tarjoamisessa, sekä täydentämään palveluiden saatavuutta.

Kehittämiskohteita

Opinnäytetyössä tunnistettiin kotiin annettavien palveluiden kehittämisen kohteet sekä asiat, joita kannattaa mitata ja seurata jatkossakin. Näitä olivat esimerkiksi palvelun saavutettavuuden parantaminen arkipäivistä myös viikonlopuille sekä peruuntuneiden kotikäyntien tarkasteleminen syy perusteisesti.

Asiakasjakaumaa tarkastellessa neuropsykiatrisia haasteita omaavat asiakkaat erottuivat tiettyjen palveluiden sekä häiriökysynnän aiheuttajina. Tätä on syytä seurata ja ennaltaehkäistä tulevaisuudessa, sillä niin tässä opinnäytetyössä kuin valtakunnallisestikin on todettu, että neuropsykiatriset haasteet ovat lisääntyneet viimevuosien aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että olisi tärkeää kehittää ja luoda oikeaa tukea, oikeaan aikaan oikeille asiakkaille oikealla tavalla.

Vammaispalveluiden kotiin annettavien palveluiden osuus on tärkeä istuvan Suomen hallituksen kuin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen laatimien ohjelmien ja tavoitteiden toteuttajana.

Lähteet
  • Hyytiälä, H. (2023). Mistä häiriökysyntää löytää? 2023. Noudettu 3.3.2024 osoitteesta: https://www.fcg.fi/nakemyksia/mista-hairiokysyntaa-loytaa/

  • Laaksonen, H., Laitinen, H. & Hillamo, H. (2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

  • Laihonen, H., Kork, A. A., & Sinervo, L. M. (2024). Onko vaikuttavuudesta tullut synonyymi sote-palvelujen tuottavuuden parantamiseksi? Työn tuuli 2| 2024.

  • Rauhala, M-R. (2024). Kotiin annettavien palveluiden kehittäminen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Vaasan ammattikorkeakoulu [YAMK-opinnäytetyö]. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231973

  • Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. (2023). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella: Alueellinen asiantuntija-arvio. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-174-0

  • UTV-ohjelma (2023) Uudistus-, tuottavuus- ja vaikuttavuusohjelma UTV 2024-2026. Aluehallituksen esitys aluevaltuustolle 9.10.1013. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue. Noudettu 24.1.2024 osoitteesta: https://hyvaep-julkaisu.tweb.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=156275&version=1

Aiheeseen liittyvää