TikTok markkinointikanavana

Tämä artikkeli perustuu Sofia Walliuksen opinnäytetyöhön ”TikTokin käyttö markkinointialustana”. Työssä toteutettiin kvalitatiivinen teemahaastattelututkimus kohdistuen Yrittäjään, somevaikuttajaan ja kahteen somea käyttävään kuluttajaan.

TEKSTI | Sofia Wallius ja Timo Malin
Artikkelin pysyvä osoite http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501102242

Mikä on TikTok

TikTok on sosiaalisen median alusta, joka perustuu vuonna 2016 julkaistuun kiinalaiseen ByteDance sovellukseen (Wikipedia, 2024). TikTokin alkuperäisenä käyttötarkoituksena oli julkaista noin kymmenen sekuntia kestäviä tanssivideoita sekä lip sync -videoita. Nykypäivänä TikTokista löytyy jopa kymmenen minuutin pituisia videoita laidasta laitaan. Trendit vaihtuvat säännöllisesti, mutta suosittuja videoita ovat esimerkiksi my day-, tanssi-, eläin- sekä meikkivideot (Indieplace, 2023). Sovellus on tällä hetkellä maailman yksi suosituimmista sosiaalisen median alustoista. Alun perin TikTok oli nuorten suosiossa, mutta nykyään sieltä löytyy ihmisiä lähes jokaisesta ikäluokasta. Kyseisen alustan käyttö on helppoa ja yksinkertaista, jonka takia myös vanhempi sukupolvi on liittynyt sovellukseen. (Indieplace, 2023.)

TikTok on ikärajaltaan sallittu kolmetoistavuotiaille ja siitä ylöspäin. Videoita selaillaan yleensä ”For You” -sivulla, johon tulee ehdotuksia käyttäjän katseluhistorian mukaisesti. ”Following” -kohdasta löytyy videot, joita seuratut henkilöt ovat tehneet. Hakutoiminnon kautta voidaan etsiä itselle mieluisia videoita.

Millaista sisältöä on TikTokissa?

Tanssivideot ovat olleet suosittuja alusta alkaen. Sovellukseen tanssivideoita kuvaava Kashika eli Kash on luonut uraa kyseisten videoiden avulla. Hänet voidaan nähdä tanssimassa Suomen suosituimpien artistien kanssa lavalla. Hän työskentelee taustatanssijana esimerkiksi Kaija Koolle, Evelinalle, Benjamin Peltoselle, Anille sekä Ege Zululle. Taustatanssijana toimimisen lisäksi hän toimii myös koreografina. Monet tanssit, joita nähdään edellä mainittujen artistien keikalla, ovat hänen suunnittelemiaan. Kash on myös alkanut pitämään tanssitunteja, jotka myytiin loppuun nopealla vauhdilla. Hän on hyvä esimerkki siitä, että TikTokin käyttö markkinointikanavana on kannattavaa. Kashika kertoo elävänsä unelmaansa TikTokin avulla. (Indieplace, 2023.)

TikTok on myös yrityksille suositeltava alusta digimarkkinoinnin suhteen. TikTokin avulla päästään lähelle kuluttajia sekä pystytään näyttämään yrittäjän tai markkinointipäällikön olevan vain tavallinen ihminen. Sovellukseen ei tarvitse julkaista pelkkiä mainoksia, vaan pystytään näyttämään myös, miten esimerkiksi tuotanto toimii tai millainen on normaali arkipäivä yrittäjän elämässä. Yrityksen tai yrittäjän luotettavuus, brändi ja maine ovat kuluttajalle tärkeitä asioita.

Mitkä ovat TikTokin vahvuudet markkinointialustana?

TikTok on ihmisläheinen alusta, jossa edellä mainitut asiat pystytään tuomaan aidosti ilmi. Näitä asioita pystytään tuomaan paremmin esille TikTokissa kuin esimerkiksi Instagramissa. Instagramissa tärkeintä on julkaisujen esteettisyyden täydellisyys. Tämä on toki tärkeää, mutta kuluttajat arvostavat, kun näytetään myös aidompaa sisältöä. Asioiden inhimillistäminen vetää kuluttajia puoleensa. Jos yritys markkinoi esimerkiksi tuotetta, olisi kannattavaa tehdä video, jossa näkyy, kuinka tuotetta käytetään tai kuinka tuote valmistetaan. Sama pätee palveluihin ja tapahtumiin, olisi hyvä näyttää mitä palvelussa tehdään tai kuinka tapahtuma rakennetaan. Digitaalinen markkinointi on myös yleensä halvempaa kuin perinteinen markkinointi – kun digitaalisen markkinoinnin alustana on TikTok, se on myös tehokkaampaa. TikTokissa markkinointia pystytään kohdentaa käyttämällä ”hashtagejä” eli risuaitoja, esimerkiksi laitetaan videoon #TikTok – kun sovelluksen käyttäjä laittaa hakuun kyseisen sanan, löytyy sieltä mahdollisesti video, jossa kyseistä ”hashtagiä” on käytetty. (OpenAI, 2024.)

Ennen käyttöä olisi hyvä selvittää TikTokin vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet sekä uhat tekemällä SWOT-analyysi. TikTokin yksi vahvuuksista on esimerkiksi jo mainittu ihmisläheisyys. Yksi heikkouksista on se, että TikTokissa markkinoidaan paljon, joten täytyy miettiä, kuinka erotutaan joukosta. Mahdollisuuksia on esimerkiksi tavoittaa uusia kohderyhmiä. Uhkia ovat esimerkiksi jatkuva muuttuvuus sekä teknologian varassa oleminen. (OpenAI, 2024.)

TikTokissa pystytään myös hyödyntämään vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttajan työ on yleistynyt viime vuosien aikana ja moni yrittäjä tai yritys käyttää vaikuttajia markkinoinnissaan. Vaikuttajat pääsevät TikTokin avulla lähelle potentiaalisia asiakkaita. Moni myös luottaa seuraamiinsa vaikuttajiin ja jakaa samat arvot, jolloin hänen mainoksensa perusteella on helppo tehdä ostopäätös. Jokaisen markkinointia tekevän tulisi kokeilla käyttää TikTokia markkinointialustana, sillä tutkimukseni todistaa sen olevan tehokas sekä aikaisemmin mainittu tanssija Kash on elävä esimerkki sen toimivuudesta. Tutkimukseni avulla saadaan luotua yhteisymmärrys yrittäjien, vaikuttajien sekä kuluttajien välille.

Aiheeseen liittyvää