Toteutan sosionomien opintokokonaisuudessa opintojaksoa Terapeuttiset menetelmät, jonka sisältönä on ymmärtää terapiatyön menetelmiä ja kyetä käyttämään niitä osana ammatillista osaamistaan. Yhtenä osana jaksoa on valokuvien terapeuttinen käyttö osana sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan työtä. Valokuvien terapeuttisen käyttämisen voi jakaa omaelämänkerrallisten kuvien katsomiseen, symbolisten ja assosiatiivisten kuvien katseluun sekä uusien valokuvien katsomiseen (itsensä tai toisen ottamana).
Opiskelijat harjoittelivat valokuvien terapeuttista käyttöä suorittaen tehtävän, jonka ohjeena oli palauttaa opintojaksolle ”kuva, joka merkitsee sinulle turvaa”. Kuvia ei tarvinnut selittää sanoin ja ne näin pelkästään minä. Seuraavaksi tulkitsin katsojana mistä kuva kertoo, muodostin siitä sana ja toteutin niistä aineistonlähtöisellä sisällönanalyysilla teemat jotka kuvaavat vastauksia. Kuvista muodostin teemat luonto, ihmiset, eläimet, rakennettu ympäristö sekä kulttuuri.
- Luonto. Merkityksellisimmäksi teemaksi nousi kuva luonnosta. Luonnon osalta kuvat liittyivät yleensä vesistöön ja metsään. Vuodenaikana pääsääntöisesti oli kesä ja vuorokaudenaikana yleensä päivä.
- Ihmiset. Toiseksi eniten kuvia tuli teemaan ihmiset. Ihmisten osalta kuvat kertoivat kumppanista, perheestä, ystävistä ja luokkakavereista. Kuvat olivat yleensä kesällä ja ulkona, harvoin sisällä. Kuvista saattoi tulkita tunteet turvasta sekä yhteenkuulumisesta.
- Eläimet. Hiukan vähäisemmin kuvia oli teemasta eläimet. Eläimissä oli pääsääntöisesti oma lemmikkieläin, yleensä kissa tai koira. Pääosin lemmikki oli kuvissa sisätiloissa, esimerkiksi sohvalla. Muutamassa kuvassa oltiin koiran kanssa luonnossa.
- Rakennettu ympäristö. Seuraavaksi eniten kuvia tuli teemaan rakennettu ympäristö. Rakennetussa ympäristössä oli kuvia omasta kodista, kaupungista tai huvilasta. Ympäristöön saattoi kytkeytyä myös auringonlasku.
- Kulttuuri. Vähäisemmin kuvia tuli teemaan kulttuuri. Se piti sisällään kuvia urheilusta, vakaumuksesta tai taiteesta.
Sen ohella, että valokuvia voi käyttää osana työtään, niitä voi hyödyntää osana omaa hyvinvointia. On helpompi opastaa muita kuvien hyödyntämisessä, kun on ensin kokeillut soveltaa niitä itse. Voi käyttää jo ottamiaan kuvia tai mennä tarkoituksella paikkaan missä ne voi ottaa. On mahdollista hyödyntää myös valmiita muiden ottamia kuvia. Kuvien kautta voi tulla tietoiseksi ympäristöistä ja paikoista joihin voi hakeutua ja tunteisiin joita siellä on mahdollista kokea.
Yksi menetelmä on lähteä kuvan avustuksella mielikuvamatkalle. Kiinnittää huomiota siihen ajatukseen ja tunteeseen, mikä kuvan kautta herää, on herännyt tai voisi herätä. Kun on valinnut kuvan, voi asettua haluamaansa paikkaan siinä mielikuvissaan. Aluksi lähteä visualisoimaan, mitä siellä on nähnyt tai voisi nähdä. Katsella ympärille ja palauttaa mieliin tai kuvitella mitä siellä voisi olla. Seuraavaksi hyödyntää kuuloaistia. Mitä siellä kuuluisi tai olisi mahdollista kuulla? Tämän jälkeen miltä kehossa tuntuisi? Miten kehoni sijoittuu ympäristössä? Istunko, seisonko, kävelenkö. Miltä minun kehoni ja ympäristön kosketus tuntuu? Tunnenko auringon, sateen, lumen, tuulen? Miltä siellä tuoksuisi? Onko jotain makua joka yhdistyy tai yhdistäisin kuvan paikkaan? Onko joku henkilö, joka liittyy kuvaan tai jonka olisin halunnut tai haluaisin liittyvän siihen? Kenen kanssa olen jakanut kuvan tunteet tai kenen kanssa toivoisin jakavani ne?