Kuluttajien tietoisuus käytettyjen luksustuotteiden markkinoita kohtaan on muuttunut, kun he arvostavat entistä enemmän vastuullisia valintoja ostopäätöksessään ja tämän takia luksustuotteiden ostaminen nähdään järkevänä vaihtoehtona. Luksusbrändien tuotteet on tehty laadukkaista materiaaleista ja täten ne säilyttävät arvonsa vuosikausien ajan. Nykyään yhä useammat haluavat omistaa tuotteita, jotka kestävät pitkään vähentäen näin samalla pikamuodin ja uuden tuotannon kulutusta. (Sustainability Magazine, 2024.)
Nuorempi sukupolvi, Z-sukupolvi oli opinnäytetyön kyselytutkimuksen isoin vastaajajoukko. Tutkimustulosten perusteella he ovat eniten kiinnostuneita käytettyjen luksustuotteiden markkinoista ja heidän jälkeen tulevat milleniaalit. Nämä kaksi edellä mainittua sukupolvea ovat hyvin tietoisia valinnoistaan ja pyrkivät selkeästi tekemään järkeviä valintoja ostopäätöksessään. Tutkimustulosten perusteella käytettyjä luksustuotteita hankitaan niiden edullisemman hinnan vuoksi. Vaikka edullinen hinta houkuttelee kuluttajia, vastuullisuus ostopäätöksessä ja tuotteiden pitkä elinkaari korostuvat tärkeinä valintakriteereinä. (Vervaunt, 2024.)
Luksustuotteita ei tuoteta samalla tavalla kuin massamarkkinoiden tuotteita. Usein luksustuotteita valmistetaan pienemmissä erissä, mikä nostaa niiden kuluttajahintoja, eikä näin kaikilla ole mahdollisuutta hankkia näitä tuotteita. Tutkimustulosten perusteella useat kuluttajat ovat kiinnostuneita vintage-tuotteista ja etsivät näin käytettyjen luksustuotteiden markkinoilta harvinaisia tuotteita, joita ei ole saatavilla perinteisistä liikkeistä. Harvinaisia ja tuotannosta poistuneita luksustuotteita voi löytää edullisemmalla hinnalla; ja ajan kuluessa niiden arvo voi nousta ja sen takia useat ostavat näitä peräti sijoitusmielessä. (Elsource,2024.)
Nykysukupolvet ovat kasvaneet digitaalisessa ympäristössä ja ovat tottuneet tekemään ostoksia digitaalisissa markkinapaikoissa. Luksustuotteita myydään useissa digitaalisissa markkinapaikoissa, kuten Vestiaire Collectivessa, joka on kuluttajalta kuluttajalle tarkoitettu palvelu. Vestiaire Collective tarjoaa helppoja ratkaisuja myydä ja ostaa käytettyjä luksustuotteita. Tutkimuksen perusteella digitaaliset markkinapaikat ovat suosituimmat, mutta fyysiset second-hand liikkeet tarjoavat mahdollisuuden tutustua tuotteisiin ja tehdä turvallisempi ostopäätös. (Straits Research, 2024.)
Tutkimuksessa luksustuotteiden aitous koettiin yhtenä huolena. Ostettaessa käytettyjä luksustuotteita digitaalisista markkinapaikoista, tuotteiden aitoudesta ei voi olla varma ja kuluttajat joutuvat turvautumaan omaan arvioon tuotteiden aitoudesta. Useat markkinapaikat, kuten Vestiaire Collective tarjoaa tuotteiden aitoudenvarmistus-palvelun, jossa tuote lähetetään ensin Vestiare Collective tarkistuksen läpi, jonka jälkeen se toimitetaan ostajalle. (Vestiaire Collective,2024.)
Kuluttajia kiinnostavat käytettyjen luksustuotteiden markkinat, koska tällöin voi löytyä harvinaisia ja arvonsa säilyttäviä tuotteita edullisemmin kuin uutena. (Fashionista, 2024.)