Digitalisaation ja prosessien kehittäminen

Digitaalisten prosessien kehittäminen Lean-ajattelun, pilvipalvelujen, dokumenttienhallintajärjestelmien ja tekoälyn avulla on tehokas tapa lisätä organisaation tuottavuutta, laatua ja ketteryyttä. Yhdistämällä Lean-filosofia prosessien optimoinnin kautta, pilvipalvelut, dokumenttienhallinta, eli rakenteinen tiedonhallinta ja tekoäly automaattisen päätöksenteon kautta, organisaatiot voivat rakentaa ketteriä, skaalautuvia ja käyttäjälähtöisiä digitaalisia prosesseja, jotka vastaavat nykyajan vaatimuksiin. Lean-ajattelun periaatteet auttavat tunnistamaan ja poistamaan prosesseista turhaa työtä ja keskittymään asiakkaalle arvoa tuottaviin vaiheisiin siten, että 1) kartoitetaan prosessit ja tunnistetaan pullonkaulat, 2) poistetaan manuaalisia, hitaita tai virhealttiita vaiheita, 3) automatisoidaan rutiinit ja keskitytään arvoa tuottavaan työhön, 4) prosessia kehitetään iteratiivisesti ja otetaan käyttöön jatkuvan parantamisen kulttuuri. Pilvipalvelut puolestaan mahdollistavat modernien digiprosessien nopean käyttöönoton ja laajentamisen ilman raskasta IT-infrastruktuuria tarjoamalla 1) etäyhteydet ja yhteistyö, eli tiimit voivat työskennellä ajasta ja paikasta riippumatta, 2) skaalautuvuutta, eli kapasiteettia voidaan lisätä tarpeen mukaan, 3) integraatiota, eli pilvipohjaiset ratkaisut (esim. ERP, CRM) integroituvat helposti toisiinsa, ja 4) reaaliaikaista dataa, eli tukee päätöksentekoa ja reagointia muutoksiin. Toisaalta tehokas dokumenttienhallinta on keskeinen osa digitaalisten prosessien sujuvuutta ja läpinäkyvyyttä, sillä, 1) sähköinen arkistointi ja hakutoiminnot vähentävät ajanhukkaa, 2) versiohallinta ja oikeudet varmistavat tiedonhallinnan turvallisuuden, 3) työnkulkua voidaan automatisoida (esim. sopimusten hyväksyntä ja lomakkeiden käsittely), 4) useat käyttäjät voivat työstää dokumentteja samanaikaisesti. Tekoäly taas tuo digiprosesseihin uuden tason älykkyyttä ja itsenäistä päätöksentekoa sillä se tarjoaa 1) älykkään automaation koska tekoäly voi käsitellä lomakkeita, sähköposteja, laskuja jne., 2) ennustavan analytiikan esim. kysynnän ennustamisen ja riskianalyysin avulla, 3) luonnollisen kielen käsittelyn esim. chatbottien, asiakaspalvelun ja asiakirjojen ymmärtämisen kautta, 4) prosessianalyysin tunnistamalla datasta kehityskohteita.

TEKSTI | Juha Anderson ja Ghodrat Moghadampour
Artikkelin pysyvä osoite http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061064385

Johdanto

Tarkoituksena oli kehittää olemassa olevia digitaalisia prosesseja, tilaus- ja tuotantoprosessin hallinta ja automatisointi edotettujen aiheiden avulla. Ehdotetuista aiheista oli tarkoitus luoda erilaisia integraatioita ja MVP-toimintamalleja tehokkuuden lisäämiseksi. Tarvetta on myös näkyvyyden lisäämisessä sisäisesti ja asiakkaalle. Sisäisellä näkyvyydellä tunnistetaan ja estetään projektin pullonkaulat. Asiakkaille näkyvyyden lisääminen tarkoittaa informointia prosessin edistymisestä, mikä lisää asiakastyytyväisyyttä. Tarkoituksena oli myös tutkia uusien työkalujen, kuten dokumenttienhallintajärjestelmän ja tekoälyn käyttöönotto.

Lean-ajattelun juurruttaminen

Jokainen edistyksellinen organisaatio pyrkii luomaan arvoa asiakkaille. Se tapahtuu jatkuvan parantamisen ja innovaatioiden avulla, ja se ilmenee prosessien parantamisen (PI), työeettisen toiminnan, tuottavuuden parantamisen ja työntekijöiden hyvinvoinnin (EW) kautta. Jatkuvasti muuttuva ympäristö on tehnyt liiketoiminnasta kilpailukykyisemmän, minkä vuoksi organisaatiot ovat harkinneet Lean-tekniikoiden ja -filosofian käyttöönottoa eri sektoreilla lähes kaikissa prosesseissa.

”Lean” tai ”Lean Management” käyttää vähemmän kaikkea, tuotekehitystä, aikaa valmistuksessa, varastoissa, pääoman käyttöönotossa, tiloissa ja inhimillisissä ponnisteluissa (Hines ja muut., 2008; Krafcik, 1988; Pearce ja muut., 2018; Womack ja muut., 1990; Womack, 2007; Jones & Womack, 1996). Lean tunnistaa liiketoimintaprosessit, jotka eivät tuota lisäarvoa, ja siten minimoi ne pois jatkuvan parantamisen avulla (Ramesh ja muut., 2022; Jones & Womack, 1996).

Pilvipalvelut

Pilvipalvelut ovat antaneet käyttäjille mahdollisuuden ulkoistaa tietoja kolmansien osapuolten palveluntarjoajille, jotta he voivat käyttää tietoja milloin tahansa ja missä tahansa eri laitteilla, kuten älypuhelimilla, tietokoneilla ja tableteilla (Feng ja muut., 2015; Loghmani Khozani ja muut., 2021; Wang ja muut., 2021; Zhuang ja muut., 2014 Awan & Abbas, 2022). Pilvitietotallennuspalvelut, kuten Dropbox, Google Drive, iCloud, SkyDrive ja Microsoft Onedrive, antavat käyttäjien tallentaa, synkronoida ja jakaa erilaisia tietoja edullisesti tai jopa ilmaiseksi missä ja milloin tahansa, kaikkialla olevien mobiili-internetyhteyksien avulla (Chiu, 2013; Ding ja muut., 2021; Ezeamuzie ja muut., 2022; Jiang ja muut., 2022a, b; Lau ja muut., 2020; Yu ja muut., 2022a; Zhang ja muut., 2021; Ali & Warraich, 2021).

Dokumenttienhallintajärjestelmät

Maailmassa on yhtiöitä ja viranomaislaitoksia, jotka eivät hyväksy tuotantoon mitään sellaista dokumenttia, joka ovat tallennettuna normaalina levytallenteena tai pilvessä omana tiedostona. Tällaisia yhtiöitä tai viranomaislaitoksia ovat esim. ruoka-, lääke-, rakennus-, auto-, moottori- terästeollisuus, oikeuslaitos ja jne., joissa kehitetään omaa käsin kosketeltavaa tuotetta tai viranomaispäätöksiä ja joka ei ole palvelu. Niillä on käytössään 2D- ja 3D-mallinnus, joka mahdollistaa törmäyksen estämisen, jossa simuloidaan esim. moottorin pyörimistä ja muut kaikki virheenpoistomekanismit 2D- ja 3D-avaruudessa. Siksi dokumenttienhallintajärjestelmän käyttöönotto on erittäin tärkeää.

Tekoäly

Tekoälyn (AI) käyttöönotto kasvaa nopeasti, ja tekoälyn kasvun takia sen odotetaan mullistavan ja muuttavan tuotantoprosesseja, joka vaikuttaa taloudellisten toimijoiden käyttäytymiseen (OECD, 2019). On väitetty, että järjestelmien kehittäjät ovat moraalisia tekijöitä, jotka ovat vastuussa järjestelmiensä vaikutuksista yksilöihin ja yhteiskuntaan (Cohen ja muut., 2014; Manders-Huits, 2006; Martin, 2019; Miller, 2022; Wieringa, 2020). Moraalinen ongelma on olemassa silloin, kun henkilön teot voivat vapaasti suoritettuina vahingoittaa tai hyödyttää muita. ”Moraalinen agentti on henkilö, joka tekee moraalisen päätöksen, vaikka hän ei ehkä ymmärrä, että moraaliset kysymykset ovat vaakalaudalla” (Jones, 1991, s. 367). Selkeää määritelmää järjestelmäkehittäjistä ei kuitenkaan ole, koska tämä ryhmä sisältää laajan valikoiman rooleja ja ammatteja, kuten suunnittelijoita, teknikoita, rahoittajia, ohjaajia ja operaattoreita (Manders-Huits, 2006). On myös vaikea tunnistaa ihmisiä ja organisaatioita, joihin tekoälyjärjestelmän kehitys ja käyttö vaikuttavat suorannaisesti (Wieringa, 2020). Nämä ongelmat korostuvat entisestään, kun tekoälyjärjestelmiä kehitetään projekteissa, jotka ovat tilapäisiä organisaatioita, joiden tiimin jäsenet eivät välttämättä ole käytettävissä projektin päätyttyä.

Yhteenveto

Lean-ajattelumallin käyttöönotto mahdollistaa työn tehostamista, joka puolestaan mahdollistaa turhien työtehtävien minimoimisen ja keskittymisen asiakkaalle arvoa tuottaviin työtehtäviin.

Kaikki pilvipalvelut vähentävät yksittäiseen sähköpostiviestien lähettelyn projektitiimin henkilöiden välillä, koska kaikki projektitiimin jäsenet pääsevät samoihin tietoihin ja dokumentteihin web pohjaisten sovellusten kautta.

Dokumenttien hallintajärjestelmän avulla kaikki dokumentit eri projekteissa sijaitsevat yhdessä paikassa ja kaikkien tarvittavien henkilöiden saatavilla. Tämä tehostaa dokumenttien käsittelyä merkittävästi, koska järjestelmä mahdollistaa automaattisen versiohallinnan ja automaattisen muutoshistorian.

Tekoälyjärjestelmät sisältävät tietopohjaisia tietokonejärjestelmiä, jotka sisältävät datasta oppivia algoritmeja ja algoritmista päätöksentekoa, joka käyttää tietokoneistettuja järjestelmiä itsenäiseen ratkaisuun tai vaikuttamaan ihmisen päätöksentekoon ja ongelmanratkaisuun.

Tutkimustyön tulokset

Tutkimustyön aikana Siemens Energy Oy:n IT-osasto kehitti tekoälyä käyttävän chattibotin, jolta voi kysyä käyttäjien IT-ongelmiin apua tai ratkaisua. Myös yrityksen johto sai ajatuksen siitä, että tarvitaan IMS eli (Integroitu johtamisjärjestelmä) joka perustuu Lean-ajattelun periaatteisiin ja jossa tulee olemaan erilaisia ominaisuuksia integroituna kuten dokumenttienhallintajärjestelmä.

Lähteet
  • Abbas, A. & Awan, W.A. (2022), “Mapping the quantity, quality and structural indicators of Asian (48 Countries and 3 Territories) research productivity on cloud computing”, Library Hi Tech, ahead-of-print, https://doi.org/10.1108/LHT-07-2021-0233

  • Ali, I. & Warraich, N.F. (2021), “The relationship between mobile self-efficacy and mobile-based personal information management practices: a systematic review”, Library Hi Tech, Vol. 39 No. 1, pp. 126–143.

  • Amarasingham, R., Cohen, I.G., Lo, B., Shah, A., Xie, B., 2014. The legal and ethical concerns that arise from using complex predictive analytics in health care. Health Aff. 33, 1139–1147. https://doi.org/10.1377/hlthaff.2014.0048

  • Behzadi, H., Loghmani Khozani, M., Nowkarizi, M. & Shafiee Neizar, F. (2021), “We live in cloud computing world, without using it in our libraries”, Library Hi Tech, Vol. 40 No. 6, pp. 1916–1929, https://doi.org/10.1108/LHT-03-2021-0107

  • Chiu, D.K., Feng, Z., Gong, P., Peng, R., He, K. & Huang, Y., (2015), “Facilitating cloud process family Co-evolution by reusable process plug-in: an open-source prototype”, IEEE Transactions on Services Computing, Vol. 10 No. 6, pp. 854–867.

  • Chiu, D.K., Li, Q., Zhuang, Y., Hu, H. & Wu, Z. (2014), “Efficient personalized probabilistic retrieval of Chinese calligraphic manuscript images in mobile cloud environment”, ACM Transactions on Asian Language Information Processing (TALIP), Vol. 13 No. 4, pp. 1–38.

  • Chiu, D.K., Zhuang, Y., Hu, H. & Jiang, N. (2022a), “Local-privacy-preserving-based and partition-based batch transmission of sectional medical image sequences in recourse-constraint mobile telemedicine systems”, Multimedia Tools and Applications, Vol. 81, pp. 29093–29118, https://doi.org/10.1007/s11042-022-12663-z

  • Chiu, D.K.W. (Ed.) (2013), Mobile and Web Innovations in Systems and Service-Oriented Engineering, IGI Global, Hershey, PA.

  • Chiu, D.K.W., Ho, K.K.W., Jiang, T., Lau, K.S.N., Lo, P., Zhou, Q., Allard, B. & Percy, P. (2020), “Library, learning, and recreational experiences turned mobile: a comparative study between LIS and non-LIS students”, The Journal of Academic Librarianship, Vol. 46 No. 2, 102103.

  • Chiu, D.K.W., Leung, T.N., Lo, P., So, S., Zhang, X., Ho, K.K.W. & Stark, A. (2021), “Medical students’ attitudes and perceptions towards the effectiveness of mobile learning: a comparative information-need perspective”, Journal of Librarianship and Information Science, Vol. 53 No. 1, pp. 116–129.

  • Ding, S.J., Chiu, D.K.W., Lam, E.T.H., Ho, K.K.W. & Lung, M.M.-W. (2021), “Changes in reading behavior of periodicals on mobile devices: a comparative study”, Journal of Librarianship and Information Science, Vol. 53 No. 2, pp. 233–244.

  • Ezeamuzie, N.M., Rhim, A.H.R., Chiu, D.K.W. & Lung, M.M.-W. (2022), “Mobile technology usage by foreign domestic helpers: exploring gender differences”, Library Hi Tech. (in press). https://doi.org/10.1108/LHT-07-2022-0350

  • Found, P., Hines, P., Griffiths, G. & Harrison, R. (2008), Staying Lean: Thriving, Not Just Surviving, Lean Enterprise Research Centre, Cardiff University.

  • Jones, D.T. & Womack, J.P. (1996), Lean Thinking, Banish Waste, and Create Wealth in Your Corporation (1st), Productivity Press, New York.

  • Krafcik, J.F. (1988), “Triumph of the lean production system”, Sloan Management Review, Vol. 30, pp. 41–52.

  • Manders-Huits, N., 2006. Moral responsibility and it for human enhancement. In: SAC 2006: Proceedings of the 2006 ACM Symposium on Applied Computing, pp. 267–271. https://doi.org/10.1145/1141277.1141340. ACM

  • Martin, K., 2019. Ethical implications and accountability of algorithms. J. Bus. Ethics 160, 835–850. https://doi.org/10.1007/s10551-018-3921-3

  • Miller, G.J., 2022. Artificial intelligence project success factors—beyond the ethical principles. In: Ziemba, E., Chmielarz, W. (Eds.), Information Technology for Management: Business and Social Issues. FedCSIS-AIST 2021, ISM 2021. Lecture Notes in Business Information Processing, vol. 442. Springer International Publishing, Cham, pp. 1–32. https://doi.org/10.1007/978-3-030-98997-2_4

  • OECD, 2019. Artificial Intelligence in Society. OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/eedfee77-en

  • Pearce, A., Neitzert, T. & Pons, D. (2018), “Implementing lean—outcomes from SME case studies”, Operations Research Perspectives, ISSN 2214-7160, Vol. 5, pp. 94–104.

  • Ramesh Kumar, D., Devadasan, S.R. & Elangovan, D. (2022), “Mapping of non-value adding activities occurring in classical manufacturing companies with lean strategies”, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part E: Journal of Process Mechanical Engineering, Vol. 236 No. 3, pp. 894–906, https://doi.org/10.1177/09544089211051595

  • Rhim, A.H.R., Tsoi, Y.Y., Yu, H.Y., Chiu, D.K. & Lung, M.M.W. (2022a), “Changes in habits of electronic news usage on mobile devices in university students: a comparative survey”, Library Hi Tech, Vol. 40 No. 5, pp. 1322–1336, https://doi.org/10.1108/LHT-03-2021-0085

  • Wang, D., Li, L. & Zhong, D. (2021), “A comprehensive study of the role of cloud computing on the information technology infrastructure library (ITIL) processes”, Library Hi Tech, Vol. 40 No. 6, pp. 1954–1975, https://doi.org/10.1108/LHT-01-2021-0031

  • Wieringa, M., 2020. What to account for when accounting for algorithms: a systematic literature review on algorithmic accountability. In: FAT* 2020: Proceedings of the 2020 Conference on Fairness, Accountability, and Transparency. (pp. 1–18). ACM. 14.3.2024 https://doi.org/10.1145/3351095.3372833

  • Womack, J.P. (2007), “Moving beyond the tool age [lean management]”, Manufacturing Engineer, Vol. 86 No. 1, pp. 4–5.

  • Womack, J.P., Jones, D.T. & Roos, D. (1990), The Machine that Changed the World, Rawson Associates, New York.

Aiheeseen liittyvää