Simulaatioharjoitukset psykiatrisessa hoitotyössä

Simulaatioharjoittelu on erittäin käytetty opetuksen muoto lääketieteen ja somaattisen hoitotyön koulutuksessa, mutta vähemmän käytetty psykiatrisen hoitotyön opetuksessa (Neale, 2019, s. 23). Simulaatioharjoittelu on monikäyttöinen opetuksenväline, sillä se soveltuu sekä täydennyskoulutukseksi että uusien taitojen harjoitteluun (Hoppu ja muut, 2014, s. 1747). Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa yleisimpiä haastavia tilanteita psykiatrisessa hoitotyössä ja rakentaa niiden pohjalta kuusi simulaatioharjoitusmallia osaksi Pirkanmaan hyvinvointialueen omaa koulutuskokonaisuutta. Kehittämistyön tuotoksena syntyneet kuusi simulaatioharjoitusmallia arvioitiin hyvinvointialueen Aggression hoidollinen hallinta (AHHA) kouluttajien toimesta. Tuotetuista malleista neljä pilotoitiin ja arvioitiin pilottikoulutukseen osallistuneiden hoitajien toimesta.

TEKSTI | Kati Jäppinen ja Hannele Laaksonen
Artikkelin pysyvä osoite http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021812827
Psykologi kirjoittaa muistiinpanoja, taustalla potilas,

Simulaatioharjoittelun hyödynnettävyys psykiatrisessa hoitotyössä

Psykiatrisessa hoitotyössä vuorovaikutus potilaan kanssa on avainasemassa ja haastavissa tilanteissa sen merkitys korostuu entisestään. (Berg ja muut, 2023, s. 783-784). On tutkittu, että valtaosa haittatapahtumista ja virheellisesti annetusta hoidosta liittyy häiriöihin kommunikaatiossa (Neale, 2019, s. 23) ja puutteelliseen tiimityöhön (Hoppu ja muut, 2014, s. 1744). Epäonnistuneen vuorovaikutuksen taustalla voivat olla sekä potilas- että hoitajalähtöiset tekijät (Berg ja muut, 2023, s. 783-784).

Simulaatioiden avulla voidaan harjoitella ja vahvistaa vuorovaikutustaitoja, tilannetietoisuutta ja avun kutsumista ajoissa paikalle (Neale, 2019, s. 23). Näiden lisäksi sen on todettu lisäävän luottamusta omaa toimintaa kohtaan (Neale, 2019, s. 23), parantavan kriittisen ajattelun ja ongelmanratkaisun taitoja, päätöksentekotaitoja ja auttavan riskien arvioinnissa (Farooq ja muut, 2020, s. 736).

Simulaation avulla pyritään opetustarkoituksessa luomaan, jäljittelemään tai vahvistamaan todellisen maailman tapahtumia tai erilaisia kokemuksia. Harjoittelulla on aina jokin ennalta määritelty päämäärä ja se on tavoitteellista toimintaa. (Guise ja muut, 2012, s. 411.) Simulaatiokoulutus rakentuu aikuisoppimisen perusteista, jossa korostuu omien kokemusten, ajatusten ja toiminnan reflektointi (Guise ja muut, 2012, s. 411).

Haastavat tilanteet ja pakon käyttö psykiatrisessa hoitotyössä

Haastavia tilanteita on hankala määritellä, sillä ne perustuvat tilanteessa olevien henkilöiden subjektiivisiin kokemuksiin (Goetz ja muut, 2018). Hoitajien mukaan haastavat tilanteet psykiatrisessa hoitotyössä saavat alkunsa potilaan aggressiivisesta, väkivaltaisesta tai itsetuhoisesta käyttäytymisestä. Potilaiden kuvaamina haastavia tilanteita taas syntyy kommunikaation puutteesta tai negatiivisena koetusta vuorovaikutuksesta hoitohenkilöstön kanssa.  (Lantta ja muut, 2016, s. 2)

Psykiatrisessa hoitotyössä haastavia tilanteita, kuten potilaiden fyysistä tai verbaalista aggressiota tai väkivaltaa esiintyy enemmän kuin muilla hoitotyön erikoisaloilla (Pekurinen ja muut, 2017, s. 5). Usein ajatellaan, että aggressiivisen käyttäytymisen taustalla on potilaan mielenterveysongelma (Young ja muut, 2022, s. 1418), mutta taustalla voi olla myös muita tekijoitä. Tutkimuksen mukaan ulkoiset tekijät vaikuttavat enemmän aggressiivisuuden syntymiseen ja esiintymiseen kuin sisäiset tekijät, kuten potilaan psyykkinen sairaus. Ulkoisia tekijöitä voivat olla esimerkiksi ympäristö, hoitohenkilökunnan asenteet ja tavat olla vuorovaikutuksessa potilaiden kanssa ja heidän tekemänsä rajoitustoimenpiteet. (Faccio ja muut, 2021, s. 483.)

Potilaan hoidon ja turvallisuuden ja muiden turvallisuuden takaamiseksi haastavat tilanteet saattavat johtaa potilaan rajoittamiseen. Näissä tilanteissa puhutaan pakon käytöstä. (Kuosmanen & Laukkanen, 2019, s. 928.) Rajoittamistoimenpiteet perustuvat mielenterveyslakiin ja potilaan rajoittamisesta päättää aina lääkäri (Mielenterveyslaki 14.12.1990/1116). Rajoittavia toimenpiteitä tulisi kuitenkin pyrkiä vähentämään ja se on kirjattu yhdeksi viimeisimmän Kansallisen mielenterveysstrategian päätavoitteeksi (Sosiaali- ja terveysministeriö, 2020, s. 28). Psykiatrisen hoidon tulisi ensisijaisesti perustua vapaaehtoisuuteen, mutta toisinaan rajoittamistoimenpiteiden käyttö on perusteltua potilaan huonon psyykkisen voinnin vuoksi (Kuosmanen & Laukkanen, 2019, s. 925).

Työ- ja potilasturvallisuus

Psykiatrinen hoitotyö on yksi työväkivallan riskialoista (Pekurinen ja muut, 2017, s. 5). Merkittävin työturvallisuuteen vaikuttava asia on potilaiden potentiaalinen aggressiivisuus (Gordon ja muut, 2021, s. 308). Uhkaavat tilanteet voivat johtaa rajoittamistoimenpiteiden käyttämiseen, jotka voivat aiheuttaa henkilöstölle fyysisen loukkaantumisen riskin. Yleisimmät vammat näissä tilanteissa ovat erilaiset venähdykset, nyrjähdykset, murtumat, mustelmat ja aivotärähdys (Varpula ja muut, 2022, s. 360). Uhkaavat ja haastavat tilanteet vaikuttavat myös psyykkistä kuormitusta lisäävästi, aiheuttaen hoitohenkilöstössä pelkoa, ahdistusta, syyllisyyttä, unihäiriöitä ja tyytymättömyyttä työtä kohtaan (Pulkkinen, 2021, s. 31).

Potilasturvallisuutta vaarantaviksi tekijöiksi on psykiatrisessa hoitotyössä katsottu potilaan lääkitykseen tai diagnooseihin liittyvät virheet, mutta myös potilaiden haastava käyttäytyminen, itsetuhoisuus ja rajoittamistoimenpiteiden käytöstä aiheutuneet haitat (Kuosmanen ja muut, 2022, s. 37). Rajoittamistoimenpiteet ovat potilaille usein turvallisuuden tunnetta horjuttava kokemus, mutta aiheuttavat myös fyysisen loukkaantumisen riskin (Varpula ja muut, 2022, s. 359).

Tutkimuksen toteutus

Tutkimukseen osallistui Pirkanmaan hyvinvointialueelta 11 kouluttajaa ja 14 hoitajaa, jotka työskentelivät psykiatrisessa hoitotyössä. Kehittämistyön aineisto kerättiin työpajoja ja kyselylomakkeita käyttäen. Kerätyt aineistot analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksessa kartoitettiin psykiatrisen hoitotyön haastavia potilastilanteita ja niiden pohjalta mallinnettiin kuusi simulaatioharjoittelun mallia, joista neljä testattiin käytännön harjoittelutilanteessa. Kehittämistyön tekijä rakensi simulaatioharjoitusten mallit tieteellisen ja ammatillisen tiedon sekä kokemustiedon pohjalta. Simulaatioharjoitusten pohja muokattiin Koulutuskeskus Salpauksen (2020) mallin pohjalta soveltuvaksi psykiatriseen hoitotyöhön (Taulukko 1).

PROSESSIN OSATSELOSTEET
Alkutilanteen hahmotus 
Tavoitteet 
Roolit 
Ohjeita potilaan roolissa toimivalle kouluttajalle 
Havainnointi 
Jälkipuinti 
Taulukko 1. Simulaatioharjoitusten rakenne

Tässä artikkelissa esitetään kouluttajien priorisoimat haastavat tilanteet ja simulaatioharjoituksiin osallistuneiden hoitajien tulokset mallien arvioinnista sekä kehittämiskohteista.

Haastavien tilanteiden priorisointi

Pirkanmaan hyvinvointialueen AHHA- kouluttajilta (n= 11) kartoitettiin työpajan ja kyselylomakkeen avulla psykiatrisessa hoitotyössä esiintyviä haastavia tilanteita. Vastauksista löydettiin 82 haastavaa tilannetta, joista kouluttajat priorisoivat kuusi tilannetta (kuva 1). Näiden kuuden tilanteen pohjalta rakennettiin kehittämistyön tuotoksena syntyneet simulaatioharjoitusmallit: Eristäminen ja fyysinen väliintulo, Haastavat vuorovaikutustilanteet, Tilanteiden johtaminen ja päätöksenteko, Itsensä vahingoittaminen, Hoitolinjaukset ja hoitopäätökset, sekä Väkivalta ja potilaan aggressiivinen käyttäytyminen.

Kaavio kouluttajien priorisoimista haastavista tilanteista. Enimmästä vähempään luetellut tilanteet: eristämiseen ja fyysisiin väliintuloihin liittyvät toimenpiteet., haastavat vuorovaikutustilanteet, tilanteiden johtaminen ja päätöksenteko, itsensä vahingoittaminen, hoitolinjaukset ja hoitopäätökset, väkivalta ja aggressiivinen käyttäytyminen, lääkehoitoon liittyvät erityistilanteet, potilaan voinnin muutokset ja psyykkinen oirehdinta, tulotilanteet ja hoidon vastustaminen ja yhteistyön puute.
Kuva 1. Kouluttajien (n=11) priorisoimat haastavat tilanteet

Pilotointiin osallistuneiden hoitajien arviointi tuotetuista simulaatioharjoituksista

Pilotointiin osallistuneet hoitajat (n= 14) kokivat simulaatioharjoitusten vastaavan todellisia työelämän haastavia potilastilanteita. Simulaatioharjoitukset miellettiin käytännönläheisiksi ja varsin aidoiksi tilanteiksi. Vaikka fyysisiä rajoittamisen keinoja tarvitaan ajoittain haastavissa tilanteissa, osallistujat näkivät positiivisena sen, että harjoituksissa painottuivat vuorovaikutukselliset taidot ja niiden vahvistaminen. Osallistujat kokivat harjoitteiden aikana tärkeäksi vuorovaikutuksen niin kollegoiden kuin potilaidenkin kanssa. Osallistujien kokemuksen mukaan haastavissa tilanteissa usein keskitytään hoitohenkilöstön väliseen kommunikointiin ja potilaan kanssa kommunikointi jää vähäisemmälle. (Kuva 2.)

Osallistujat näkivät tärkeänä, että harjoituksissa oli painotettu ennakoinnin merkitystä, sillä sen avulla on mahdollista vaikuttaa tunnistettuihin turvallisuusriskeihin. Osallistujat kokivat tärkeänä tilannejohtajuuden harjoittelun ja toivat esille haastavien tilanteiden monet muuttujat. Harjoitus tilannejohtajuudesta ja sen puuttumisesta avasi osallistujien silmiä tilannejohtajuuden tärkeydestä. (Kuva 2.)

Osallistujat kokivat harjoitteluympäristön turvalliseksi ja sen ajateltiin tukevan oppimista. Ilmapiiri oli osallistujien mukaan avoin ja mahdollisti omien mielipiteiden ja kokemusten jakamisen ilman pelkoa tuomitsemisesta. Ilmapiiri koettiin myös rohkaisevaksi. Ohjaajat koettiin harjoitteiden aikana helposti lähestyttäviksi ja heiltä saatu palaute oli kannustavaa läpi harjoitusten. Osalla osallistujista oli negatiivisia kokemuksia simulaatioharjoittelusta ja harjoittelukerta koettiin korjaavana kokemuksena. (Kuva 2.)

Kuva 2. Simulaatioharjoitusten toimivuus

Simulaatioharjoitusten jälkeinen reflektiokeskustelu oli hyvä tapa tarkastella osallistujien harjoitteiden aikaista toimintaa ja ratkaisuja erilaisissa tilanteissa. Reflektiokeskustelussa tilanteet käytiin läpi monipuolisesti eri näkökulmista, joka avasi osallistujille harjoitteita tavoilla, joita he itse eivät tulleet tilanteessa ajatelleeksi. Osallistujat kokivat oppivansa uutta refektoimalla toimintaa. Tilanteiden läpikäyminen auttoi hahmottamaan vaihtoehtoisia toimintamalleja ja johti osaamisen lisääntymiseen. Osallistujat nostivat vastauksissa esille myös vertaisoppimisen näkökulman. (Kuva 2.) Vastaajat esittivät kehittämiskohteina harjoituksissa toimivien roolien selkeää erottelua, ja erilaisten tunnisteiden käyttöä roolien selkeyttämiseksi.

Lopuksi

Pääosin simulaatioharjoituksista saadut palautteet olivat varsin myönteisiä ja simulaatioharjoitukset koettiin kokonaisuudessaan hyväksi mahdollisuudeksi harjoitella psykiatrisen hoitotyön haastavia tilanteita turvallisessa ympäristössä. Simulaatioharjoittelu jakoi myös mielipiteitä. Simulaatioharjoittelua suositeltiin otettavaksi käyttöön koko koulutuskokonaisuudessa. Toisaalta ajateltiin, että simulaatioharjoittelua ei tule lainkaan käyttää osana koulutusta ja sen poistamista koulutuskokonaisuudesta toivottiin jo pilotointivaiheessa.

Aiheesta lisää

Jäppinen, K. (2025). Simulaatioharjoitusten mallintaminen psykiatrisessa hoitotyössä. Hyvinvoinnin asiantuntija yamk-tutkinnon opinnäytetyö. Vaasan ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032282

Lähteet
  • Berg, J., Lipponen, E., Sailas, E., Soininen, P., Varpula, J., Välimäki, M., & Lahti, M. (2023). Nurses’ perceptions of nurse–patient communication in seclusion rooms in psychiatric inpatient care: A focus group study. Journal of Psychiatric & Mental Health Nursing (John Wiley & Sons, Inc.), 30(4), 781–794.

  • Faccio, E., Author, A., & Rocelli, M. (2021). It’s the way you treat me that makes me angry, it’s not a question of madness: Good and bad practice in dealing with violence in the mental health services. Journal of Psychiatric & Mental Health Nursing (John Wiley & Sons, Inc.), 28(3), 481–487. https://doi.org/10.1111/jpm.12690

  • Farooq, S., Tharani, A., Begum, S. & Parpio, Y. (2020). Implementa-tion of Simulation: A Contemporary Strategy to Enhance Clinical Skills of Undergraduate Students in Mental Health Nursing. Issues in Mental Health Nursing, 41(8), 736–740. https://doi.org/10.1080/01612840.2019.1710011

  • Goetz, K., Mahnkopf, J. Kornitzky, A., Steinhäuser J. (2018). Difficult medical encounters and job satisfaction – results of a cross sectional study with general practitioners in Germany. Family Practice. nro 57/2018. BMC. https://doi.org/10.1186/s12875-018-0747-0

  • Gordon, S., Gillham, D., Xiao, L., De Bellis, A., & Baker, N. (2021). Simulation and coaching to prevent aggressive events in aged care: A pilot study. Australasian Journal on Ageing, 40(4), e308–e317. https://doi.org/10.1111/ajag.12961

  • Guise, V., Chambers, M., & Välimäki, M. (2012). What can virtual patient simulation offer mental health nursing education? Journal of Psychiatric & Mental Health Nursing (John Wiley & Sons, Inc.), 19(5), 410–418. https://doi.org/10.1111/j.1365-2850.2011.01797.x

  • Hoppu, S., Niemi-Murola, L. & Handolin, L. (2014) Simulaatiokoulutus potilasturvallisuuden parantajana – oppia tiimityöstä. Lääketie-teellinen Aikakauskirja Duodecim 2014;130(17):1744-8.

  • Koulutuskeskus Salpaus. (2020). Simulaatioharjoituksen suunnittelulomake. Noudettu 16.10.2024 osoitteesta https://www.salpaus.fi/wp content/uploads/2020/10/Salpauksen-Simulaation suunnittelulomake.pdf

  • Kuosmanen, A., Tiihonen, J., Repo-Tiihonen, E. & Turunen, H. (2022) Voluntary patient safety incidents reporting in forensic psychiatry- What do the reports tell us? Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 29(1):36-47. doi: 10.1111/jpm.12737

  • Kuosmanen, L. & Laukkanen, E. (2019). Pakon käytön vähentäminen psykiatrisessa sairaalahoidossa. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim. 2019;135(10):925-31. Noudettu 24.3.2024 osoitteesta: https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo14927.pdf

  • Lantta, T., Anttila, M., Kontio, R., Adams, C.E. & Välimäki, M. (2016). Violent events, ward climate and ideas for violence prevention among nurses in psychiatric wards: a focus group study. Int J Ment Health Syst 10, 27. https://doi.org/10.1186/s13033-016-0059-5

  • Mielenterveyslaki 14.12.1990/1116. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19901116

  • Neale, J. (2019). What is the evidence for the use of simulation training to teach communication skills in psychiatry? Evid Based Mental Health 22(1):23-25. doi: 10.1136/ebmental-2018-300075

  • Pekurinen V., Willman L., Virtanen M., Kivimäki M., Vahtera J. & Väli-mäki M. (2017). Patient Aggression and the Wellbeing of Nurses: A Cross-Sectional Survey Study in Psychiatric and Non-Psychiatric Settings. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(10):1245. https://doi.org/10.3390/ijerph14101245

  • Pulkkinen, J. M. (2021). Väkivallan uhan hallinta Suomessa sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työssä. Väitöskirja. Turun yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta, Kliininen laitos, Työterveyshuolto. Noudettu 2.4.2024 osoitteesta https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8435-0

  • Sosiaali- ja terveysministeriö. (2020). Kansallinen mielenterveysstra-tegia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020–2030. Nou-dettu 27.3.2024 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4139-7

  • Varpula, J., Välimäki, M., Lantta, T., Berg, J., Soininen, P., & Lahti, M. (2022). Safety hazards in patient seclusion events in psychiatric care: A video observation study. Journal of Psychiatric & Mental Health Nursing (John Wiley & Sons, Inc.), 29(2), 359–373. https://doi.org/10.1111/jpm.12799

  • Young, J., Fawcett, K., & Gillman, L. (2022). Evaluation of an immersive simulation programme for mental health clinicians to address aggression, violence, and clinical deterioration. International journal of mental health nursing, 31(6), 1417 1426. https://doi.org/10.1111/inm.13040

Aiheeseen liittyvää