”Tekoäly vie meidän työmme.” Näin moni on ohi mennen lukenut jostakin lööpistä. En usko, että tekoäly vie meidän töitämme, mutta kyllä se niitä muuttaa. Ja muutos on nopea – nopeampi kuin meistä kukaan osaa nyt ajatella.
Miten tämä sitten koskettaa ammattikorkeakoulua tai ylipäätään korkeakoulutusta? Maaliskuussa julkaistussa tutkimuksessa korkeakouluopettajien tehtävien kuvattiin muuttuvan radikaalisti tekoälyn myötä. Tutkijat esittelevät tieteellisessä artikkelissaan mallin ja menetelmän, jonka avulla voidaan systemaattisesti arvioida missä määrin eri ammatit ja teollisuuden alat altistuvat tekoälyn kielimallinnuksen kehitykselle.
Korkeakouluopettajat, ehkä vielä tarkemmin kuvattuna yliopistojen lehtorit, olivat kolmen kärjessä ammattilistauksessa, joihin tekoäly tulee eniten vaikuttamaan. Opetettavista aineista mainittiin erikseen kielet, laki, psykologia, maantieto, historia ja uskonto. Tekoälyn tuomaa muutosta on kuvattu jopa yhtä suureksi kuin teollinen vallankumous oli. Tutkimuksessa todetaan, että opetusala voi olla juuri se ala, johon tekoälyn vaikutukset ovat ammattialoista kaikista laaja-alaisempia.
Tekoäly voi parhaimmillaan ratkaista monia pirullisia ongelmia, kuten ilmastonmuutoksen, löytää hoitomenetelmiä sairauksiin ja lisätä tuottavuutta. Tutkimuksessa rakennetun mallin mukaan rahoitus, lakipalvelut ja sijoituspalvelut olivat toimialoja, jotka altistuivat eniten kielimallien tuomien hyötyjen vaikutuspiiriin.
Kehitys on niin nopeata, että esimerkiksi Elon Musk esitti kuuden kuukauden aikalisää tekoälyn kehittämiseen. Monin paikoin lakia vasta valmistellaan asiaan liittyen. Tekoäly on kuin pandemia. Se on jo kaikkialla, vaikka kukaan ei näe. Miten pysäyttää sen kehitys? En usko, että sitä on enää mahdollista pysäyttää. Parasta on nyt oppia tuntemaan se, valjastaa se kaveriksi, auttaa omassa organisaatiossa toimimaan sen kanssa ja valmentaa heitä tulevaisuuteen.
Mikä on Suomen tekoälystrategia? Mikä on suomalaisen ammattikorkeakoulutuksen tekoälystrategia?
Tuleeko meistä siis työttömiä? Ei tule. Tekoäly ei korvaa ihmistä. Se on ajatteluapuri, mutta ei siitä ole halaamaan. Katsomaan silmiin. Lohduttamaan. Päätökset teet edelleen sinä itse.
Tekoälyn myötä meistä tulee yhä enemmän ihmisiä ja onkin olennaista kysyä ja ehkä myös palata siihen, että mikä on ihminen ja mitä on ihmisyys. Edelleen opiskelijat kaipaavat keskustelua filosofiasta, psykologiasta, ihmisenä olemisesta. Tieto ei tee meistä ihmisiä, sydän ja ajattelu sen tekevät. Matkaamme kohti yhä valmentavampaa opettajuutta.
Lopuksi.
Meistä jokainen miettii, että miten minun työni käy. Tutkijat kehittivät tutkimuksessa työkalun, jolla voi testata oman ammattinsa näkökulmasta tekoälyn vaikutuksia. Uskallatko kokeilla? https://lis2.epfl.ch/resiliencetorobots/#/
Jos olet kiinnostunut lukemaan koko tutkimuksen, on se saatavilla avoimesti osoitteessa https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4375268
Tämän tekstin on oikolukenut ChatGPT4.