Vaasan ammattikorkeakoulun (VAMK) ensimmäinen MOOC (engl. Massive Open Online Course) oli samalla oppilaitoksen ensimmäinen valintakurssi eli pääsykoekurssi. MOOC-valintakurssi oli kaikille avoin opettajaton verkkokurssi ja toteutukseltaan valmennuskurssin ja pääsykokeen yhdistelmä. Kurssin suorittamalla hakijan oli mahdollista päästä englanninkieliseen tietotekniikan insinöörikoulutukseen erillishaun kautta muiden valintakriteerien täyttyessä. (Kuisma, 2024) Kurssi oli tarjolla Opetushallituksen ylläpitämässä Opintopolku – portaalissa.
”Valintaperusteena lähdimme rohkeasti pilotoimaan verkkopohjaista MOOC kurssia, jonka avulla haluamme kokeilla erilaista valintamenettelyä, menestyminen kurssilla avaisi korkeakouluun opiskelupaikan”, kertoo tekniikan yksikön johtaja TkT., Dos. Ville Isoherranen.
MOOC-toteutuksella on useita hyviä puolia sekä opiskelijalle että oppilaitokselle. Materiaalit ovat itseopiskeltavia, ja opiskelijat suorittavat tehtävät itsenäisesti omaan tahtiin verkossa, joten kurssin toteutuksen kannalta ei ole suurtakaan merkitystä, kuinka monta opiskelijaa kurssille ilmoittautuu tai kuinka moni ilmoittautuneista kurssin suorittaa. MOOC-kurssi on kustannustehokas valintaprosessin osapuolille, ja verkkomuotoisten pääsykokeiden voidaan ajatella lisäävän korkeakouluopintojen saavutettavuutta, yhdenvertaisuutta sekä mahdollisuuksien tasa-arvoa, sillä niille voi osallistua maantieteellisestä sijainnista tai taloustilanteesta riippumatta. Opiskelijat ovat tykästyneet verkko-opetukseen, ja moni opiskelija arvostaa verkkokurssien tarjoamaa joustavuutta sekä yksilölliseen etenemistahtiin opiskelun mahdollisuutta.
Valintakurssin tarkempi toteutus on kuvattu AMK-lehden artikkelissa, jossa tarkastellaan valintakurssille ilmoittautuneiden valintaprosessia ilmoittautumisvaiheesta paikan vastaanottamisen, opiskelijoiden kurssista suoriutumiseen perehdytään tehtäväpakettien kohdalla tarkemmin data-analyysillä, ja prosessin jokaisen vaiheen yhteydessä pyritään perustellen pohtimaan, miten valintakurssien toteutuksessa onnistuttaisiin siten, että mahdollisimman moni motivoitunut ja osaava hakija päätyisi oppilaitoksen opiskelijaksi asti. (Kuisma, 2024)
VAMK on kasvattanut reippaasti kansainvälisten opiskelijoiden määrää viime vuosina (Yle, 2024), ja odotettavissa on, että kiinnostusta VAMKin koulutuksiin on jatkossa enenevissä määrin. Hakijoita kurssille oli 16 eri maasta, yhteensä 259. Valintakurssin kautta saatiin rekrytoitua VAMKiin motivoituneita opiskelijoita useasta eri maasta. (Kuisma, 2024)
”Kokemukset tällaisesta kurssista ovat myönteisiä, suunnittelemme tällaisen valintareitin käyttöönottoa pysyvästi osana opiskelijavalintaamme”, Isoherranen toteaa.
Kaiken kaikkiaan tekniikan ensimmäinen MOOC-pääsykoe oli erittäin onnistunut pilotti, ja sen voidaan katsoa avanneen MOOC-kurssien ja valintakurssien aikakauden VAMKissa muiden yksiköiden seurattua pian perässä.Valintakursseja sovellettiin jo saman lukuvuoden aikana muidenkin koulutusten opiskelijavalintoihin, ja jatkoa on luvassa.