Tiktok trendien vaikutus ostokäyttäytymiseen

Tämä artikkeli perustuu Venla Vesalan opinnäytetyöhön ” TikTok- trendien vaikutus kosmetiikasta kiinnostuneiden ostokäyttäytymiseen”. Otsikon mukaista tutkimusongelmaa lähdettiin selvittämään seuraavien tutkimuskysymysten avulla: miten Tiktokin käyttö vaikuttaa kuluttajien taloudelliseen tilanteeseen, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien kosmetiikan ostopäätöksissä sekä miten trendit ja videoiden käyttö vaikuttavat kosmetiikan ostohalukkuuteen. Opinnäytetyötä varten laadittiin kysely VAMKin opiskelijoille, johon vastauksia saatiin n. 260 kappaletta. Kohderyhmänä oli VAMKin opiskelijat, jotka käyttävät Tiktokia ja ovat kosmetiikasta kiinnostuneita.

TEKSTI | Venla Vesala ja Timo Malin
Artikkelin pysyvä osoite http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240617

Tiktok sosiaalisen median alustana

TikTok on sosiaalisen median alustoista käytetyin sen helppokäyttöisyyden, visuaalisten ominaisuuksien ja mielenkiintoisen sisällön takia. Tiktokia pidetään myös hyvin koukuttavana sovelluksena, joka johtuukin esimerkiksi sen tehokkuudesta tunnetusta algoritmistaan (Zhang, 2024). Tiktok analysoi käyttäjän käyttäytymistä sovelluksessa, ja esimerkiksi käyttäjän tykkäykset, jaot ja kommentit vaikuttavat siihen, millaista sisältöä heille syötetään (Lampinen, 2022). Tiktokin sovelluksen etusivun – niin sanotun For You Pagen – videoiden virta on loputon ja Tiktok oppii käyttäjästään lisää koko ajan (Kovaci, 2020). Siksi Tiktok osaakin suositella esimerkiksi kosmetiikasta kiinnostuneille yhä kiinnostavampaa sisältöä.

Tiktokin trendien vaikutus ostokäyttäytymiseen

Opinnäytetyön ja siinä toteutetun kyselyn kautta voidaan todeta, että Tiktok vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. Iso osa vastaajista oli tehnyt ostopäätöksiä pelkästään Tiktokin perusteella, joka kertoo siitä, että Tiktok innoittaa vastaajia ostamaan tuotteita. Heidän huomionsa kiinnittyi videoita katsellessa esimerkiksi tuttuun vaikuttajaan, tuotteen hintaan tai sen ominaisuuksiin, joka synnytti heille ostohalukkuuden. Rahaa vastaajat olivat valmiita käyttämään keskimääräisesti noin 10-40 euroa, yleisimmin noin 10-30e. Vastaajat kokivat, että tuotteen suosiolla ja trendaamisella oli merkitystä ostopäätökseensä, ja esimerkiksi videoiden kommentit sekä tykkäysten määrä oli vaikuttavana tekijänä ostopäätöksessä.

Vaikka Tiktok innoittaakin kokeilemaan ja ostamaan uusia tuotteita, etenkin kun tuote on todella suosittu, oli vastaajilla tapana kuitenkin harkita tuotteita melko paljon ja impulsiiviset ostokset eivät ole niin yleisiä. Kosmeettiset tuotteet vaikuttavat käyttäjän hyvinvointiin ja niiden halutaan olevan esimerkiksi omalle ihotyypille sopivia. Siksi tuotteita harkitaan, vaikka Tiktok onkin herättänyt ostohalukkuuden. Harkinnasta huolimatta vastaajat ovat kokeneet osan Tiktokin perusteella ostamistaan tuotteista sopimattomaksi itselleen tai rahan kulutus oli harmittanut tai tuote oli laadultaan huono. Kuitenkin suurin osa vastaajien Tiktokin perusteella ostamistaan tuotteista on ollut laadukkaita ja mieluisia.

Kyselyn perusteella voidaan havaita, että pohjimmainen syy uuden tuotteen ostolle on tarve. Puhtaasti heräteostoksia tehtiin melko vähän. Kokeilunhaluisuus tai tuotteen suosio oli myös usein vaikuttavana ostopäätöstekijänä, mihin voi vaikuttaa esimerkiksi houkutteleva video, jossa tuotteen ominaisuudet tuodaan esille. Tarve kuitenkin löytyi ostosten taustalla ja osa vastaajista käytti harkintakykyään ollessaan tietoisia esimerkiksi siitä, että vaikuttajan suosittelema tuote on usein kaupallinen yhteistyö, joka vaikuttaa videon luotettavuuteen, sillä tuotesuosittelu ei välttämättä ole aito vaikuttajan saadessa siitä rahaa.

Taloudelliseen tilanteeseen Tiktokin ei koettu kovinkaan vaikuttavan. Vaikka Tiktok innoittaakin kokeilemaan uusia tuotteita, vastaajat eivät olleet valmiita käyttämään juurikaan 40 euroa enempää rahaa kosmetiikkatuotteisiin. Kosmeettisten tuotteiden hinta korkeakoululaisen muuhun rahankäyttöön suhteutettuna ei ole merkittävässä roolissa, joten tuotteen osto ei horjauta taloutta juurikaan.

Johtopäätökset

Tiktokin trendit vaikuttavat kosmetiikkatuotteiden ostokäyttäytymisessä ja Tiktokin avulla uusien tuotteiden löytäminen on helppoa. Kuitenkaan heräteostokset eivät ole yleisiä ja Tiktokin käyttäjät käyttävät harkintaa tuotteiden ostossa, vaikka innokkuus ostaa tuote onkin syntynyt Tiktok trendin seurauksena. Kuitenkin tuotteen suosiolla Tiktokissa – tykkäyksin ja kommentein mitattuna – on painoarvoa lopullisen ostopäätöksen syntymiseen.

Jatkotutkimuksena voisi olla mielenkiintoista tutkia, eroaako kosmetiikasta kiinnostuneiden käyttäytyminen eri sosiaalisten median alustojen välillä.

Lähteet
  • Kovaci, H. (2020). UX Case Study: Personalizing TikTok’s For You Page. Noudettu 6.2.2024 osoitteesta https://medium.com/@hanzahanzzzz/ux-case-study-personalizing-tiktoks-for-you-page-50a7415430a4

  • Lampinen, A. (2022). Algoritmit suodattavat ja suosittelevat. Noudettu 9.12.2024 osoitteesta https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/hyvinvointia-digiajassa/algoritmit-suodattavat-ja-suosittelevat/

  • Zhang, V. (2024). What Is TikTok And How Did It Become So Successful? Noudettu 9.12.2024 osoitteesta https://www.meltwater.com/en/blog/the-rise-of-tiktok-a-guide-for-marketers

  • Vesala, V. (2025). Tiktok-trendien vaikutus kosmetiikasta kiinnostuneiden ostokäyttäytymiseen. AMK-opinnäytetyö. Vaasan ammattikorkeakoulu https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247512

Aiheeseen liittyvää