Sosiaalinen media henkilöbrändin paras ystävä

Tämä artikkeli perustuu Leevi Tolosen opinnäytetyöhön ”Henkilöbrändin muodostuminen ja hyödyt sosiaalisessa mediassa”, jonka empiria toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena kohdistettuna sosiaalisen median – Facebook, Instagram ja TikTok - käyttäjille. Vastauksia saatiin 190 kpl enimmäkseen 21–50-vuotiailta em. median käyttäjiltä.

TEKSTI | Timo Malin ja Leevi Tolonen
Artikkelin pysyvä osoite http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110789990
Kuvitettu kuva, nainen esittelee omaa henkilöbrändiään puhelimesta.

Henkilöbrändi käsitteenä

Sosiaalinen media ja sen mukanaan tuoma digitalisaation murros on saanut ihmiset valveutuneiksi omasta henkilöbrändistään. Aikaisemmin tuntemattomampi henkilöbrändi-käsite on alkanut saamaan enemmän ansaitsemaansa huomiota. Henkilöbrändi on käsitteenä moninainen ja oikeastaan jokainen määrittelee käsitteen hieman eri tavalla. Yksinkertaistettuna henkilöbrändi on ”sinä itse”. Keskiössä on kaikki toimintasi, arvosi, viestintäsi, vuorovaikutuksesi, sitoutumisesi, sisällöntuotantosi ja moni muu asia. Henkilöbrändi koostuu pienen pienistä yksityiskohdista, joista pitkäjänteisellä työllä voi rakentua vahva ja tunnettu henkilöbrändi. (Proakatemian esseepankki, 2022; Kurvinen ja muut, 2017, s.13; Richmond, 2021.)

Henkilöbrändin muodostuminen

Henkilöbrändi on jokaisella meistä, tiedostimme sitä tai emme. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen perusteella yllättävän moni olikin tietoinen, että jokaisella meistä on henkilöbrändi. Osa eivät tästä kuitenkaan olleet tietoisia.

Henkilöbrändin seurattavuuteen vaikuttaa myös moni muu asia. Yksi keskeisimmistä henkilöbrändiin liittyvistä asioista on tunteiden aikaansaaminen ihmisissä. Mikäli et herätä tunteita suuntaan tai toiseen, eivät ihmiset luultavasti jaksa seurata sinua kauhean pitkään. On ensiarvoisen tärkeää herättää tunteita – ovat ne sitten positiivisia tai negatiivisia. Ilman tunteiden herättämistä ei synny puhetta eikä kiinnostusta ihmisten keskuudessa.

Pelkkä tunteiden herättäminen ei kuitenkaan yksinään riitä. Sinun tulee olla helposti löydettävissä. Löydettävyyden lisäksi ihmisillä tulisi olla halua sekä kiinnostusta seurata sinua. Kiinnostus yleensä herää merkittävyyden tarjoamisella. Merkittävyyttä voi luoda vaikkapa inspiraationa oleminen. Merkityksen kokemisen kautta ihmisellä on halua seurata sinua, koska hänellä on taustalla joku syy seuraamiselleen. Nämä kolme asiaa eli löydettävyys, merkittävyys ja haluttavuus tulee olla kunnossa, mikäli haluaa omaa henkilöbrändiään kehittää. (Proakatemian esseepankki, 2022; Kasvustoori, 2023; Kurvinen ja muut, 2017, s. 60–77.)

Sosiaalinen media henkilöbrändin rakentamisessa

Kuten aikaisemmin todettiin, on sosiaalinen media mullistanut pelikenttää henkilöbrändin osalta. Nykyään sosiaalinen media tarjoaa meille jokaiselle alustan hyödyntää omaa henkilöbrändiään niin halutessaan. Sosiaalinen media on mahdollistanut aivan uudenlaisen tavan olla vuorovaikutuksessa eri sidosryhmien kanssa ympäri maailmaa. Tämä vuorovaikutuksen helppous ja vaivattomuus ovat asia, josta on ennen vanhaan vain haaveiltu.

Vuosi vuodelta syntyy uusia sosiaalisen median kanavia. Aikanaan Facebook oli todella suosittu. Nykyään uudemmat sosiaalisen median kanavat kuten TikTok ovat räjähdysmäisesti kasvattaneet suosiotaan. Etenkin TikTokissa voi näyttökertoja saada huomattavasti enemmän verrattuna muihin sosiaalisen median kanaviin. Sosiaalinen media tarjoaakin omalle henkilöbrändille toden teolla tukea. Sosiaalisen median kanavavalinta on hyvä tehdä huolellisesti. Valintaan vaikuttaa esimerkiksi, millainen kohderyhmä on? Halutaanko postata kuvia, videoita vai tekstijulkaisuja. Jokaisessa sosiaalisen median kanavassa on oma niin kutsuttu koodistonsa.

Kanavavalinnan jälkeen keskeistä on sisällöntuotanto. Sisällöntuotannon tulee olla laadukasta ja yhteneväistä oman henkilöbrändin kanssa. Sisällöntuotannolla viestität tekstien, videoiden ja kuvien muodossa omaa henkilöbrändiäsi. Esimerkiksi käyttämällä tiettyjä hashtageja brändäät itseäsi tiettyyn suuntaan ja luot seuraajillesi muistijälkeä, mistä he mahdollisesti muistavat sinut. Sisällöntuotannon saralla kilpailu on todella kovaa. Tästä syystä sisällön personointi ja luovuuden hyödyntäminen auttaa erottumaan muista.

Yhteenvetona sosiaalinen media tarjoaa henkilöbrändin muotoutumiselle oivan alustan olla seurattavana ja esillä, vuorovaikutuksessa sekä antaa mahdollisuuden haluttavaan ja kiinnostavaan sisällöntuotantoon (Matikainen, 2022; Trebswether, 2023; Rautiainen, 2023).

Lähteet
  • Kasvustoori. (2023, 20. Tammikuuta). 10 ohjetta henkilöbrändin rakentamiseen. Noudettu 29.1.2024 osoitteesta https://www.kasvustoori.fi/10-ohjetta-henkilobrandin-rakentamiseen/

  • Kurvinen, J., Laine, T., Tolvanen, V. (2017). Henkilöbrändi: asiantuntijasta vaikuttajaksi. Helsinki. Alma Talent.

  • Matikainen, J. (2022, 3. helmikuuta). Sosiaalinen media voi lisätä hyvinvointia. Helsingin Yliopisto. Noudettu 6.2.2024 osoitteesta https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyva-yhteiskunta/sosiaalinen-media-voi-lisata-hyvinvointia

  • Proakatemian esseepankki. Henkilöbrändäys, Patologista narsismia? Noudettu 26.1.2024 osoitteesta https://esseepankki.proakatemia.fi/henkilobrandays-patologista-narsismia/

  • Rautiainen, J. (2023, 18. huhtikuuta). Sisällöntuotanto vuonna 2023–11 vinkkiä parempaan sisältöön. Muutosdigital. Noudettu 12.2.2024 osoitteesta https://muutosdigital.fi/blogi/sisallontuotanto-vuonna-2023-11-vinkkia-parempaan-sisaltoon/

  • Richmond, A (2021). What a personal brand is (And why you need one). Forbes. Noudettu 25.1.2024 osoitteesta https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2021/02/12/what-a-personal-brand-is-and-why-you-need-one/?sh=13f5983e1578

  • Trebswether, R. (2023, 23. Helmikuuta). 6 Tips for Increasing Social Engagement. LinkedIn. Noudettu 7.2.2024 osoitteesta https://www.linkedin.com/pulse/6-tips-increasing-social-media-engagement-emphatic-llc/

Aiheeseen liittyvää