Osaaminen
Tekijyys yhteiskirjoittamisessa
6.5.2021
Akateemisessa maailmassa tutkimuksen tulokset tuodaan julki kirjoittamalla ne tutkimusraporteiksi. Usein tutkimusta tekee ja tutkimusraporttia kirjoittaa useampi henkilö ja siksi tekijyydestä...
Yhdessä
Koulukiusaaminen korkeakoulussa
5.5.2021
Korkeakouluympäristössä tapahtuvan kiusaaminen ei ole lähtökohtaisesti ollut rahoittajien eikä myöskään yliopistojen omissa tutkimusintresseissä, kuten Kristiina Lappalainen, Matti Meriläinen, Helena Puhakka...
Osaaminen
Uuden energian VAMK – nopeaa ja fiksua tutkimusta ja kehittämistä
5.5.2021
Juuri tällä hetkellä mielessäni on elävästi hetki, jolloin kirjoitin Pohjanmaan maakuntasuunnitelmaa vuonna 2009. Yhteistyömme alueella oli vahvaa ja energistä -...
Ihmisyys
Empatia, etiikka ja estetiikka – johtamisen kulmakivet
3.5.2021
Viime viikolla futuristi Perttu Pölönen osallistui kehittämispäiväämme tuoden siihen ajatuksia tulevaisuuden työelämästä. Pölönen tiivisti ajatuksensa ihmisyyden vallankumoukseksi. Olemme kasvaneet ruumiillista...
Näkökulmia
Kuinka sytyttää roihu?
3.5.2021
Kehittämispäivä 28.4.2021 taisi saada kytevät roihut liikkeelle. Erilaista oli, että nyt kevytkolaan tungettiin oikein kunnolla Mentos-pastilli ja tunnetustihan reaktio on...
Osaaminen
Ammattikorkeakoulun opiskelijalähtöinen tutkimus- ja kehitystoiminta yhteiskunnan innovaattorina
20.4.2021
Suomalaisissa ammattikorkeakouluissa on jo pitkään harjoitettu työelämän kanssa tapahtuvaa, opintojaksoille integroitavaa tutkimus- ja kehitystoimintaa (myöhemmin tekstissä TKI-toiminta). Suomen koronakriisistä irtautuminen...
Näkökulmia
Pelillisyys oppimisen tukena opetuksessa
8.4.2021
Pelillistäminen on ollut kiinteä osa markkinointia ja ihmisten ostokäyttäytymisen ohjailua jo aiemmin, kun sana on vakiintunut käytäntöön siinä merkityksessä, mitä...
Osaaminen
Tutkimus tiedon välittämisenä
31.3.2021
Tämä teksti pohjautuu Juri Mykkäsen (2006) kirjoitukseen Tieteellinen kirjoittaminen. Helsingin yliopisto.
Näkökulmia
Kuka johtaa kissaorganisaatiota?
26.3.2021
Asiantuntijaorganisaation johtamisessa ovat omat haasteensa. Mikko Setälä (2012) viittaa Kissajohtaminen blogissaan Peter Druckeriin, joka on Setälän mukaan verrannut asiantuntijoiden johtamista...
Näkökulmia
Henkilökohtainen palaute motivoi oppimaan
19.3.2021
Opiskelijapalautteessa nousee säännöllisesti esiin palaute, jossa toivotaan suorituksista henkilökohtaista palautetta ryhmäpalautteen sijaan ja nopeampaa vastaamista sähköposteihin ja yksittäisiin kysymyksiin. Opiskelijan...